Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Track limits

Het begrip track limits (baanlimieten) heb je waarschijnlijk weleens voorbij zien komen, bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2023. Maar wat zijn track limits precies, waarom worden deze toegepast en wat voor straffen zijn er bij het overschrijden van deze track limits? Je leest er hier alles over.

F1 kerbstones track limits © XPBimages

Wat zijn track limits?

De naam ‘track limit’ zegt het eigenlijk al, dit zijn de grenzen van de baan. Deze worden gemarkeerd met witte lijnen aan het einde van het asfalt. In de bochten zijn er ook kerbstones (verhoogde randstenen) te vinden die de grens van de baan markeren. Deze zijn bijna altijd rood-wit gekleurd en dienen er voornamelijk voor om de coureurs binnen de juiste lijnen van de baan te houden.

Het is de bedoeling dat de coureur binnen de lijntjes moet kleuren en de witte lijnen niet volledig overschrijdt. Hierbij moet er namelijk minstens een klein deel van het rubber van de band op het asfalt blijven binnen de witte lijn. De track limits liggen echter niet altijd bij de witte lijn, maar soms ook bij de kerbstones in sommige bochten. Wanneer dit het geval is, wordt dit voorafgaand aan een race bekendgemaakt.

Soms is het geoorloofd om met vier wielen geheel buiten de baan te komen, maar dat is dan alleen op plekken waar het niet direct een voordeel oplevert. Inhalen buiten de baan is niet toegestaan.

Bij veel circuits zijn er buiten de baan grote stukken met asfalt aanwezig, die niet meehelpen om de coureur binnen de track limits van de baan te houden. De consequenties voor het buiten de baan rijden zijn hier namelijk niet zo groot, wat bij een grindbak of een muur wel zo is.

Waarom heeft de F1 track limits?

Zonder track limits zouden de coureurs gewoon buiten de baan kunnen rijden, deze af kunnen snijden en elkaar inhalen op plekken waar dit eigenlijk niet is toegestaan. Dit zou een raar gezicht opleveren.

Hoe kunnen track limits beter gehandhaafd worden?

Om de coureurs de mogelijkheid te geven de track limits beter te handhaven én om deze beter aan te geven, kunnen de volgende maatregelen getroffen worden:

  • Broodjes (sausage kerbs) | Er kunnen bijvoorbeeld meer ‘broodjes’ geplaatst worden. Dit zijn verhoogde stukjes asfalt die (meestal) geel gekleurd zijn. Het is niet gunstig voor een coureur om daaroverheen te rijden, omdat dit veel schade kan veroorzaken aan de auto;

  • Muren | Wanneer er een muur naast het circuit staat, is dat een duidelijke fysieke grens. Dit moedigt de coureur aan om nog secuurder te zijn en de track limits te handhaven. Natuurlijk brengt het plaatsen van een muur een stuk meer risico’s met zich mee. Muren kunnen ook niet overal langs het circuit geplaatst worden, omdat dit kan zorgen voor ernstige ongelukken.
    Een voorbeeld van een circuit waar bijna overal muren omheen staan, is het stratencircuit van Monaco. Wanneer hier de track limits overschreden worden, zal dit grote consequenties hebben;

  • Grindbakken | Ook zijn grindbakken plaatsen naast de banen een oplossing. Een klein foutje van de coureur wordt zo al snel afgestraft.

F1 Spanish Grand Prix Barcelona circuit 2021 kerbs broodjes © XPBimages
F1 Monaco circuit Carlos Sainz © XPBimages
F1 Saudi Arabia 2023 wall muur © XPBimages
F1 Lance Stroll Aston Martin gravel trap grindbak 2023 Spanish Grand Prix © XPBimages

Welke straffen zijn er bij het overschrijden van track limits?

De straffen voor het overschrijden van de track limits zijn verschillend in de kwalificatie en race.

Track limits tijdens de kwalificatie

Wanneer een coureur track limits overschrijdt tijdens de kwalificatie zal zijn rondetijd worden afgepakt. De tijd die de coureur heeft neergezet, waarbij hij de track limits heeft overschreden, geldt dus niet. De tijd die wordt geregistreerd is de tijd van de vorige correcte ronde die gereden is, mits de coureur al een ronde heeft geklokt uiteraard.

Track limits tijdens de race

Tijdens de race mag een coureur drie keer de track limits overschrijden zonder consequenties. Wanneer een coureur dit drie keer heeft gedaan, zal zijn engineer hem waarschuwen over de boordradio en krijgt de coureur de zwart-witte vlag. Bij het overschrijden van de track limits voor de vierde keer zal de coureur een straf krijgen van vijf seconden.

Mochten de track limits voor de vijfde keer worden overschreden, dan wordt er tien seconden straf uitgedeeld. Hierna wordt de teller weer gereset naar vijf seconden.

Sinds de Grand Prix van Oostenrijk in 2021 krijgt de coureur een dubbele straf als de track limits worden overschreden in de laatste bocht, omdat de stewards van mening zijn dat je een voordeel hebt door met meer snelheid de nieuwe ronde in te gaan.

Voorheen kregen de coureurs nog 1 strafpunt op hun licentie na het overschrijden van de track limits, maar dit is inmiddels afgeschaft. Dit omdat dit niet direct gevaar oplevert en een minder groot vergrijp is.

Opvallende situaties met track limits

Hieronder een aantal opvallende momenten waarbij track limits een belangrijk onderdeel waren:

Track limits Oostenrijk 2023

Een opvallende race waar heel veel track limits zijn uitgedeeld was de F1 Grand Prix van Oostenrijk in 2023. De FIA heeft het druk gehad, want zij moesten zo’n 1200 mogelijke track limits onderzoeken. Een paar uur na het eindigen van de race, zijn er zelfs nog twaalf straffen uitgedeeld die invloed hadden op de uitslag. Helmut Marko plaatste een kritische noot bij de track limits en gaf aan dat de volledige racestrategie beïnvloed werd door de straffen.

Opvallend was dat Nico Hulkenberg tijdens de race zelfs een zwart-witte vlag kreeg nadat hij al was uitgeschakeld.

Acht verschillende coureurs zijn één of meerdere keren bestraft na het overschrijden van de track limits. Zo kreeg Esteban Ocon bijvoorbeeld vier straffen, waarbij hij in totaal dertig seconden tijdstraf voor zijn kiezen kreeg.

F1 Oostenrijk 2023 track limit spotter © XPBimages

Track limits Bahrein 2021

Tijdens de start van het Formule 1-seizoen van 2021 waren track limits ook het gesprek van de dag. Op het circuit van Bahrein ging Lewis Hamilton minstens dertig keer van de baan in bocht vier, waarvoor hij geen straf ontving door een grijs gebied in de reglementen. Max Verstappen haalde de Brit buiten het circuit in voor de leiding in diezelfde bocht vier, maar moest zijn positie weer inleveren. Dit kostte hem de overwinning.

Track limits Verenigde Staten 2017

Max Verstappen haalde Kimi Raikkonen drie bochten voor de finish in om de laatste podiumplek te bemachtigen. De Nederlander stond al in de cooldown room om zich klaar te maken voor de podiumceremonie, maar werd teruggeroepen omdat hij de track limits had overschreden. Hierdoor ontving hij een tijdstraf van vijf seconden en moest hij zijn podiumplek weer afstaan aan Raikkonen.

Track limits Emilia-Romagna 2021

Lando Norris had tijdens de kwalificatie op het circuit van Imola het geluk niet aan zijn zijde. Hij was op weg om de derde positie te waarborgen op de grid voor de race de volgende dag, maar door het overschrijden van track limits en het afpakken van zijn snelle ronde, viel hij terug naar de zevende startpositie.

F1 Lando Norris Emilia Romagna Imola 2021 Qualifying Kwalificatie © XPBimages

Kritiek op track limits

Er is altijd veel kritiek op track limits, want het zou bijvoorbeeld een mooie race in de weg kunnen staan. Ook zijn er vaak onduidelijkheden over het handhaven van de track limits en de consistentie bij het uitdelen van straffen. Zo wilde Valtteri Bottas in 2021 track limits aankaarten bij de FIA, omdat deze verwarring zouden veroorzaken.

Red Bull Racing was na de Grand Prix van Portugal in 2021 ook niet blij, waarbij de track limits de pole position van Max Verstappen teniet deden en zijn snelste raceronde werd afgepakt. Christian Horner en Helmut Marko waren het hier niet mee eens.

George Russell
gaf in 2022 aan dat het een beetje uit de hand liep met het uitdelen van straffen door track limits en dat dit niet zo zwart-wit beoordeeld moet worden.

Mening van Formule 1-fans

De poll die RacingNews365 plaatste, geeft weer dat bijna de helft van de Formule 1-fans track limits prima vindt, zolang het alleen in de bochten geldt waar het echt een voordeel kan opleveren. Net iets meer dan een kwart vindt track limits maar onzin.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami