Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2024

Reden achter last-minute motorwissel Leclerc onthuld

Ferrari en vooral Charles Leclerc waren oppermachtig in de krappe straten van Monaco. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat de sleutel tot het succes was én onthult waarom de Scuderia op het laatste moment de motor van Leclerc verving.

Leclerc race Monaco
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nadat Charles Leclerc poleposition pakte voor de Grand Prix van Monaco, ontbrak uiteraard alleen de zege nog om er een perfect weekend van te maken voor Ferrari. In Q3 vond Leclerc op het moment suprême het fijne gevoel in de auto terug, want minimale wijzigingen in de set-up na de derde vrije training hadden niet voor bevestiging gezorgd. Sterker nog, Leclerc had minder vertrouwen in de voorkant van de SF-24 terwijl dat cruciaal is om tijd te pakken in Monaco.

Uiteindelijk was een lichte toename in downforce aan de voorkant genoeg om het vertrouwen terug te krijgen en hard te pushen voor poleposition. De verschillende gripniveaus, vooral aan de voorkant, waren ook de onderscheidende factor van het weekend, vooral als je het vergelijkt met Red Bull. De RB20 deed niet wat het moest doen in de vrije trainingen en Red Bull slaagde er pas tijdens de derde vrije training in om een goed compromis te vinden op het gebied van dynamische balans.

Desondanks spraken de prestaties volledig in het voordeel van Ferrari, al slaagde Max Verstappen er met zijn talent wel in om de verloren tijd, die hij opliep door de gebrekkige balans, gedeeltelijk te compenseren. Het was interessant om te zien dat Red Bull veel werk heeft verricht aan de camber en hoeken van de voorwielophanging. Het doel was om onderstuur te verminderen, aangezien de prestaties van de auto daar flink door beperkt wordt in Monaco. De zesde en achttiende plaats van Verstappen en Sergio Perez lieten wel zien dat Red Bull een complex weekend kende in het prinsdom. Het deed denken aan de dramatisch verlopen Grand Prix van Singapore in 2023.

Motorwissel

Daar werd duidelijk dat de hobbels de balans van de Red Bull ondermijnden, waardoor Ferrari en Carlos Sainz er met de overwinning vandoor gingen. Verstappen verklaarde vrijdag in Monaco ook al dat wijzigingen aan de set-up het probleem niet konden verhelpen. Het RB20-project is in alle opzichten een complex meesterwerk van interactie tussen de ophanging en het aerodynamische component die in Monaco, in tegenstelling tot Ferrari, nogal vage kenmerken vertoonde.

Waar Ferrari een nauwkeurige correlatie liet zien tussen de set-up van de simulator en die in de realiteit, was dit niet het geval bij Red Bull. Leclerc kreeg de hele race concurrentie van Oscar Piastri, die zich tussen vrijdag en zondag constant had verbeterd. McLaren beschikte misschien over dynamische eigenschappen die deels onderscheidend waren ten opzichte van de RB20.

Ook was het interessant dat Ferrari tussen de derde vrije training en de kwalificatie de motor van Leclerc halsoverkop had gewisseld. De sensor van de olietemperatuur gaf een afwijkend signaal af, waardoor de motor die ze in Miami en Monaco gebruikten werd vervangen door die van Imola. Tijdens de race koelde Ferrari overigens de motor met een configuratie van vier sleuven aan de onderkant van de motorkap.

Ferrari en McLaren bewezen in Red Bulls zwaarste weekend dat ze twee solide rivalen zijn voor het team uit Milton Keynes. Hoewel de RB20 onbetwistbaar de beste auto blijft, blijkt hij erg 'peaky' te zijn. De bolide is erg competitief, maar kan niet makkelijk afgesteld worden per circuit. Na Monaco lijken er nog meer verrassingen mogelijk te zijn, gekoppeld aan de volgende updates aan de auto's. Red Bull, McLaren en Ferrari vormen een drietand, waarbij het gat tussen de eerste en derde plaats iets meer dan een tiende van een seconde bedraagt. 

Nieuwe achtervleugel Ferrari

In Monaco gebruikte Ferrari, net als alle teams, een setup met maximale downforce. Er werd een nieuwe achtervleugel geïntroduceerd met een flap met scherpe uiteinden om het maximale oppervlak te vergroten en zo een hogere belasting te genereren.

Koeling Ferrari

Tijdens de race werd de Ferrari-motor gekoeld door vier sleuven aan de onderkant van de motorkap. Deze oplossing is zeker niet optimaal qua aerodynamische efficiëntie, maar dat aspect vervult een marginale factor op het bochtige circuit in Monaco.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen