De Grand Prix van Spanje was misschien niet de meest spectaculaire race van het jaar, maar werd uiteindelijk wel een tweestrijd tussen Max Verstappen en Lando Norris. De Nederlander trok aan het langste eind, al zag het ernaar uit dat Norris in zijn McLaren de snellere auto had. Jan Lammers blikt in gesprek met RacingNews365 terug op de race van Verstappen.
"Het was op strategisch gebied een leuke en interessante race. Max had een goede start en had het voordeel op Lando. Hij was op weg om Lando uit te accelereren, maar doordat hij door het gras moest, verloor hij een metertje of twee. Dat voordeel moest hij toen weer inleveren. Van dat gedoe kon George Russell natuurlijk gebruik maken, terwijl Lando in de eerste bocht heel voorzichtig was. Max had ongetwijfeld de kop willen pakken, maar ik denk dat hij, als hij terugkijkt, blij moet zijn dat hij de leiding niet had. Want als hij aan kop had gereden, was de kans groot geweest dat Russell hem voorbij zou rijden op het eerstvolgende rechte stuk."
Daarbij werd er bij Red Bull de keuze gemaakt om met meer neerwaartse druk te rijden, zag Lammers. "Van die extra neerwaartse druk heb je natuurlijk minder last als je in de DRS zit. Max was meteen in de gelegenheid om George voorbij te gaan op het moment dat de DRS open ging. Ik snapte de woorden van Gianpiero Lambiase (race-engineer Verstappen, red.) wel: 'Dit is het moment om het te doen'. Ik denk dat dat waarschijnlijk het enige moment was. Dat bepaalde eigenlijk het verloop van de rest van de race."
Lammers duikt vervolgens dieper in de race van Verstappen. "Die strategie van: we geven wat topsnelheid prijs om het op de rest van de baan makkelijker te hebben, dat is een technische keuze geweest van Red Bull. En die was goed, want Max had natuurlijk best wel wat moeite om de auto naar zijn hand te zetten. Het is ook mooi om te zien dat ze de beste actie hebben ondernomen. Op het moment dat Lambiase zei: 'dit is het moment', heb je wel een rijder nodig die het ook doet. Je hoeft niet na drie rondjes te zeggen: Max, nu moet je dit en dat doen. Hij krijgt één keer te horen dat dit het moment is en dan doet hij het ook gelijk, dus dat is toch ook wel heel bijzonder", zo vertelt Lammers.
Anderen bekeken ook:
'Maximaal gaan'
De keuze voor meer neerwaartse druk zorgde er volgens Lammers wel voor dat Verstappen kwetsbaarder was. "Hij is op het rechte stuk niet sneller dan de anderen. Dan ben je kwetsbaar en dat is op het rechte stuk een nadeel, behalve als je achter iemand zit in de DRS. Dan is het nadeel op het rechte stuk opgeheven, maar het voordeel in de bochtige delen behoud je wel. Als hij in de eerste ronde op kop had gereden, was hij waarschijnlijk kwetsbaar geweest. Dan had Russell hem voorbij kunnen rijden en dan was zijn snelheid op het rechte stuk voldoende geweest om voor Max te blijven", zo legt de voormalig autocoureur uit.
"En het feit dat hij die actie in het begin plaatste, terwijl zijn banden nog vers waren, wilde zeggen dat Max hem ook uit de DRS kon rijden. Op het moment dat Russell ver genoeg weg was, had Max nog steeds een nadeel op het rechte stuk, maar niet zo groot dat hij ingehaald kon worden." Dan had Verstappen nog een snelle Norris achter zich aan tegen het einde van de race.
"Max kon natuurlijk niks op tafel laten liggen, hij moest maximaal gaan. Ik denk dat hij in de laatste twintig minuten van de race langzaam genoeg reed om zijn banden overeind te houden en hard genoeg om Lando het idee te geven dat het voor hem nog kon. Het klinkt heel gek wat ik nu zeg, maar Max had er baat bij dat Lando snel reed. Ik denk dat Max het goed in de hand had, ongeacht hoe close het er ook uit zag", zo vertelt Lammers verder.
Maar wat bedoelt de voormalig autocoureur precies met zijn uitspraak over een snelle Norris? "Hij moest Norris verleiden en hem de indruk geven dat het nog kon. Dat was dan de manier om ervoor te zorgen dat Lando misschien te veel van zijn banden zou vragen. Dat was de reden dat Max wel moest pushen om te zorgen dat Lando ook door bleef gaan. Maar Max moest dan niet te veel doen, want dan zou hij zelf te veel nadeel ervaren van de banden. Dus dat was het dilemma waar hij mee te maken kreeg."
Hengelt Norris Verstappen binnen?
"Zodra je gaat pushen, ben je eigenlijk een beetje de sjaak. Hij temporiseerde in die zin dat Lando maximaal moest pushen en het maximale uit zijn banden moest halen. Dat was ook zijn voordeel. Eerst zette Lando hele grote stappen, toen werd het iets minder en op het laatst was het nog maar een of twee tienden."
Toch was de snelheid van Norris een beetje vertekend volgens Lammers. "Lando was een klap sneller en dat was wel een klein beetje een vertekend beeld. Lando had de zachte banden wat later in de race onder de auto gelegd dan Max en had ook minder benzine aan boord. Op een gunstiger moment in de race had hij de zachtere banden. Het lijkt er dan op dat hij een stuk sneller is dan Max, maar die vergelijking was een beetje verdraaid. Als je ze allebei met dezelfde hoeveelheid benzine aan boord en dezelfde banden gaat vergelijken, dan zal het misschien heel erg gelijk zijn. Dus het voordeel dat McLaren had als zijnde de snelste auto zet ik om die reden toch nog een kanttekening bij."
Uiteindelijk was het gat tussen de twee kemphanen op de finish ruim twee seconden. "Het leek er dus op dat Verstappen de voorsprong controleerde. Het leek mij geen toeval dat Lando net niet in de DRS kon komen." Het leek er nog op dat Norris Verstappen kon binnenhengelen, maar dat was niet het geval. "Dat is precies het gevoel dat hij Lando moest geven. Al denk ik dat het einde van de race geraffineerder was dan wij ons realiseerden", zo sluit Lammers af.
Ook interessant:
Verstappen bewijst dat Red Bull aan de bak moet
De Grand Prix van Spanje, zo werd gezegd, moest het nodige duidelijk maken over de onderlinge verhoudingen in de Formule 1. Dus welke conclusies kunnen getrokken worden? Het podcastpanel geeft antwoord.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!