2024 zal de geschiedenisboeken ingaan als een jaar van gemengde gevoelens voor Red Bull. Aan de ene kant won Max Verstappen zijn vierde titel op rij, maar het team moest aan de andere kant veel terrein toegeven op de concurrentie. Uiteindelijk eindigde Red Bull als derde in het constructeurskampioenschap.
Dat valt voor een deel te verhalen op de teamgenoot van Verstappen, aangezien Sergio Perez bijna 300 punten minder binnenhaalde dan de Nederlander. Maar het valt ook niet te ontkennen dat de auto in meerdere races minder goed was dan die van de concurrentie. Verstappen eindigde in de tweede helft van het seizoen wel vaker naast het podium en moest de coureurs van McLaren en Ferrari regelmatig voor zich dulden.
Het leverde Red Bull meer dan genoeg kritiek op. Het is per slot van rekening de verantwoordelijkheid van het team om een competitieve auto te maken, maar als dat niet lukt is er ook niet veel wat de coureurs nog kunnen doen. Het ontwerp van de auto is tegenwoordig in handen van Pierre Waché, die deze taak over heeft genomen van Adrian Newey. RacingNews365 vroeg Waché hoe hij de kritiek op het team heeft ervaren in de loop van het jaar.
"Ik probeer het niet te volgen", vertelt de Fransman. "Het zit me al genoeg dwars als we een slecht resultaat hebben. Ik heb het dan niet nodig dat andere mensen mij ook nog eens vertellen dat ik mijn werk niet goed doe, daarvoor bekritiseer ik mezelf al genoeg. Het is voor het team heel zwaar, want we hebben allemaal even hard gewerkt als vorig jaar, misschien zelfs wel harder. In mijn positie moet je dan gemotiveerd blijven en ervoor zorgen dat de kritiek op de juiste manier verwerkt wordt."
Red Bull blijft positief
"Maar verliezen en een slecht resultaat behalen kan ook positief zijn", vervolgt Waché. "Als je het tenminste goed begrijpt, dan heb je een goede kans om voor de toekomst te ontwikkelen. Monza (waar Red Bull zesde en achtste werd, red.) was een goede kans om ons te ontwikkelen. Dat is een kans om de setup aan te passen en om te zeggen, 'Oh, we hebben hier iets groots'. Hoe we daar vat op krijgen en hoe we dat toepassen, is volgens mij de grootste kans."
Waché erkent wel dat het komend seizoen bepaald niet makkelijker gaat worden, nu niet alleen de auto van 2025 maar ook de auto van 2026 ontwikkeld moet worden met het oog op het nieuwe motorreglement. De technicus windt er geen doekjes om met de conclusie dat het 'een enorme opgave' gaat worden. "Maar dat is ook waarom je het niet lang volhoudt in dit wereldje, afhankelijk van je persoonlijkheid."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!