Niki Lauda Oostenrijk

  • Startnummer:
Niki Lauda is een van de meest invloedrijke personen in de geschiedenis van de Formule 1. De Oostenrijker heeft als coureur drie wereldtitels gewonnen en zit sinds 2012 in het bestuur van Mercedes F1. Met dit team is hij vier keer wereldkampioen geworden van 2014 tot en met 2017.

Niki Lauda: Van succesvol coureur tot succesvol teamadviseur

Niki Lauda werd geboren op 22 Februari 1949 in Wenen in een rijk gezin met succesvolle businessmensen. Ondanks de afkeuring van zijn familie ambieerde hij een carrière in de autosport. Met verschillende leningen betaalde hij zijn racezitjes. Voor het seizoen van 1973 kocht hij een Formule 1 stoeltje bij het team van BRM. In 1974 stapt teamgenoot Clay Regazzoni over naar zijn oude team Ferrari. Enzo Ferrari had interesse in Lauda en vroeg Regazzoni naar de jonge Oostenrijker. De Zwitser sprak erg positief over zijn teamgenoot en zo werd Niki aangetrokken door de Italiaanse renstal. 

© Lothar Spurzem

De Ferrari periode

Het vertrouwen van Ferrari werd meteen beloond met een tweede plaats tijdens zijn debuutrace. Zijn eerste Grand Prix overwinning boekte hij tijdens de Grand Prix van Barcelona dat jaar. Ondanks de zes opeenvolgende pole positions behaalde Lauda nog maar één overwinning. Hij stond bekend als een harde werker die erg betrokken was bij de ontwikkeling van de auto. In het 1975 seizoen was Lauda supersnel. Hij won vijf races en stond acht keer op het podium. Hiermee behaalde de Oostenrijker zijn eerste wereldtitel.

1976 is waarschijnlijk het meest invloedrijke seizoen uit de carrière van de drievoudig wereldkampioen.  Hij begint het seizoen ijzersterk en er is geen vuiltje aan de lucht, tot de Grand Prix van Duitsland. Lauda crasht en komt vast te zitten in een vlammenzee. Gearriveerde medecoureurs weten hem uit de auto te redden en hij overleefd het. Op miraculeuze wijze zit Lauda drie races later weer in de Ferrari en behaald hij voor thuispubliek in Monza een vierde plek. Uiteindelijk verliest hij het kampioenschap aan rivaal James Hunt in de laatste race van het seizoen. Dit is in 2013 verfilmt als ‘’Rush’’.

In 1977 neemt Lauda revanche. Hij pakt opnieuw de wereldtitel maar is niet tevreden met het team. Hij kan zijn teamgenoot Carlos Reutemann namelijk niet uitstaan en vertrekt aan het einde van het seizoen bij Ferrari.  Na twee teleurstellende jaren bij Brabham verlaat hij de sport. 

Terugkeer in de sport

In 1982 keert Lauda terug in de sport. Hij heeft een succesvolle testsessie bij McLaren maar teamsponsor Marlboro was niet helemaal overtuigd. Deze twijfel verdween toen De Oostenrijker in zijn derde race de overwinning pakte. Uiteindelijk eindigde hij dat seizoen vijfde met twee overwinningen. 1983 werd een overgangsseizoen voor McLaren  zonder successen. Het daaropvolgende seizoen krijgt Lauda  Alain Prost als teamgenoot. Hij pakt het kampioenschap met een half punt meer dan Prost. Zijn laatste seizoen in de Formule 1 is er een om snel te vergeten. Van de veertien gestarte races valt hij elf keer uit. Lauda vertrekt definitief uit de sport als coureur.

© Mercedes AMG F1

Management rollen

Luca Di Montezemolo benadert Lauda in 1993 voor een  leidinggevende functie bij Ferrari.  Hij wordt adviseur van het team. In 2001 wordt hij teambaas bij het team van Jaguar. Het team slaagde er niet in om te verbeteren en aan het einde van 2002 werd de Oostenrijker ontslagen samen met 70 andere belangrijke personen .

In 2012 wordt hij benoemd tot adviseur van Mercedes AMG Petronas F1 team. Lauda speelde een belangrijke rol in het aantrekken van Lewis Hamilton naar het team. In tegenstelling tot de teleurstellingen bij Ferrari en Jaguar wordt de samenwerking met Mercedes een groot succes. De Duitsers hebben van 2014 tot en met 2017 beslag gelegd op beide wereldtitels.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen