Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Onthuld: Nieuwe F1-regels: lichtere en kleinere F1-auto's met bewegende onderdelen

In 2026 wordt de nieuwe generatie F1-bolides geïntroduceerd. De auto's worden kleiner, lichter en wendbaarder.

Start Saudi GP
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In 2022 werden, door de coronapandemie een jaar later dan origineel gepland, nieuwe technische regels geïntroduceerd. Het ground effect keerde na tientallen jaren afwezigheid terug in de koningsklasse van de autosport. Vier jaar later, in 2026 zullen de volgende grote wijzigingen worden doorgevoerd.

De motoren veranderen aanzienlijk, dat is de grootste verandering, maar ook de wagens zelf zullen er anders uit gaan zien. RacingNews365 sprak samen met andere media met Nikolas Tombazis, die bij de FIA de eindverantwoordelijke is voor het ontwerp van de nieuwe F1-bolides en de reglementen daaromheen.

"Het doel is om uiterlijk eind juni 2024 de 2026-regels te finaliseren", zo steekt de Griek van wal. "Of in ieder geval de eerste vorm daarvan, zoals de internationale FIA-regels voorschrijven, ruim van tevoren. De motorregels zijn stabiel, die regels zijn meer dan een jaar geleden al vastgelegd."

"De motorleveranciers zijn druk met de ontwikkeling. Wij praten regelmatig met hen, om ervoor te zorgen dat eventuele misverstanden, mazen in de wet of wat dan ook worden opgelost. Zo nu en dan sturen we dus minimale regelwijzigingen en verduidelijkingen rond."

Er waren zorgen over de motorreglementen, maar die zorgen legt Tombazis naast zich neer, zoals in het onderstaande artikel is te lezen. Daaronder gaan we verder met de F1-bolides.

Het chassis

Er is nog minder bekend over het chassis van de F1-bolides van 2026. Alhoewel de reglementen nog niet 100% vastliggen, weet men wel al grotendeels welke kant het op zal gaan en hoe het er uit zal gaan zien. Tombazis legt uit dat de auto's kleiner, lichter en wendbaarder moeten worden als de nieuwe regels ingaan.

"Aan de kant van het chassis gebeurt er momenteel veel meer", vervolgt hij zijn verhaal. "De basis van de auto is zo goed als gedefinieerd. Ook op mechanisch vlak. De auto wordt korter. De wielbasis wordt waarschijnlijk 3,4 meter, tegenover 3,6 meter nu. Niets is 100% zeker, maar die kant gaan we zeker op. De auto wordt ook minder wijd. Zo'n 100 millimeter minder wijd, 1,9 meter, tegenover 2,0 meter nu."

Het gewicht van de wagen, tegenwoordig een doorn in het oog van coureurs en ontwerpers, moet ook worden teruggebracht. In 2023 lag het minimale gewicht op 798 kilo. "We willen graag een lager minimaal gewicht hebben. Het minimale gewicht moet in 2026 veertig à vijftig kilo lager liggen. Hoe we dat willen doen, is met wat we het 'nimble car concept' noemen. De laatste jaren vinden we dat de auto's te groot, te bulky zijn geworden. We gaan op dieet, laten we het zo zeggen."

Maar hoe gaat de FIA het voor elkaar krijgen om het gewicht, dat vandaag de dag onder meer vanwege de strenge veiligheidseisen zo hoog ligt, omlaag te krijgen? "Dat betekent minder downforce en veel minder drag", verklaart Tombazis. "Minder downforce betekent dat de krachten die werken op onderdelen als de wielophanging minder zullen zijn, waardoor de teams minder gewicht nodig hebben voor die onderdelen."

"Omdat de dimensies van de auto in 2026 dus kleiner zijn, zal er op dat vlak ook wat gewicht worden gewonnen. Daarnaast plannen we ook om weer kleinere wielen te introduceren. We richten voorlopig op 16 inch velgen en een band die een kleinere diameter heeft en minder dik is. Dat zorgt in ons optiek allemaal voor significant minder gewicht. Het wordt nog steeds een uitdaging voor de teams omdat gewicht te bereiken. We willen ons daar wel aan gaan houden en niet de limiet weer verhogen. De teams moeten gewoon hard pushen om dat streefgewicht te bereiken."

Met een gewichtsafname van 40 à 50 kilo komen de F1-bolides van 2026 overigens 'slechts' rond het niveau van het gewicht van de wagens zoals ze in 2021 waren, ongeveer 750 kilo. In 2014 was dit nog 690 kilo en in 2008 595 kilo. Zie hier het gewicht van F1-bolides door de jaren heen.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Aerodynamica

Tombazis vervolgt zijn verhaal door de aerodynamische elementen van de beoogde 2026-bolide onder de loep te nemen. "Op aerodynamisch vlak hebben we een concept dat in een vergevorderd stadium is. Ik wil het geen revolutie noemen, maar het doel is om het close racen robuuster te maken. Dit jaar was het close racen wat lastiger geworden, de auto's waren wat minder goed in het volgen dan in 2022. We snappen waarom en we weten wat we daar tegen moeten doen. De volgende generatie zal daarom veel robuuster zijn als het aankomt op het close racen. De basis van de aerodynamische regels is er op gericht om de downforce en de drag af te doen nemen."

Dit jaar is er meermaals gesproken over zogeheten actieve aerodynamica, oftewel onderdelen die bewegen. Om eerdergenoemde aspecten als minder downforce en minder drag te bereiken, zal F1 daar waarschijnlijk niet aan ontsnappen. Kunstmatige ingrepen om de leidende auto af te remmen, waar toenmalig F1-baas Ross Brawn vorig jaar op hintte, komt er zeker niet. "Er komt zeker een verandering qua hoek van de vleugels op het rechte stuk, om zo minder last van drag te hebben. Het is echter niet het plan om de leidende auto op een manier af te remmen. Dat zou niet werken."

Wel zal er een DRS-achtig element blijven in de koningsklasse van de autosport. Hoe dat eruit gaat zien, is echter nog niet helemaal bekend. "Er komt een soort equivalent van het hedendaagse DRS, waardoor de volgende auto in een positie moet komen om aan te vallen", aldus de FIA-man, die toegeeft dat de definitieve knoop over de opvolger van het DRS-systeem nog niet is doorgehakt. "Of dat te maken zal hebben met aerodynamica op de rechte stukken, aerodynamica in de bochten of iets via de motor, dat moeten we aan de hand van simulaties nog beslissen. Er liggen heel wat opties op tafel."

"Wat we niet willen, is auto's die alleen op de rechte stukken elkaar inhalen. We willen auto's die elkaar in de remzone tegenkomen, daar dicht op elkaar zitten, zodat ze hun vaardigheden moeten gebruiken om elkaar voorbij te gaan. We geloven dat het nieuwe aerodynamische concept voor een verbetering zal zorgen bij het close racen. Methodes zoals DRS, kunnen we altijd nog wijzigen, door de zones op het circuit waarin ze gebruikt mogen worden te verklein of vergroten. We willen het niet te makkelijk maken, maar we willen het nog wel achter de hand houden mits het lastig is om in te halen. We gebruiken het dan met mate."

En de hamvraag: wat doen die wijzigingen met de rondetijden? "Dat is geen grote factor in onze berekeningen, maar het zit dicht op elkaar. Niet meer dan een paar seconden, maar zelfs als het vijf seconden langzamere auto's op zou leveren, dan zouden we dat niet heel erg vinden. Je zal zien dat het andere auto's zijn, maar ze blijven eruit zien als F1-auto's, zonder twijfel."

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Nieuwe auto Red Bull RB17 maakt debuut tijdens Goodwood Festival