Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Arie Luyendyk

Luyendyk ziet dat F1 IndyCar spiegelt: "Eerder aan veiligheid gedacht"

Arie Luyendyk is een hele grote naam in de Verenigde Staten als tweevoudig winnaar van de Indy500. Ook is hij al jarenlang actief als steward in de IndyCar. Hij ziet dat de Formule 1 meerdere trends volgt die al langer in de Amerikaanse raceklasse te zien zijn.

Rinus Vee Kay Indianapolis 500 Practice By Chris Owens Ref Image Without Watermark m80413
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Chris Owens - 2023 Instagram: @chrisowens

Arie Luyendyk heeft dan niet in de Formule 1 geracet, maar hij heeft genoeg ervaring in de racewereld om de verschillen te zien tussen de koningsklasse van de autosport en de IndyCar.

De vraag is of de Formule 1 wat heeft overgenomen van de IndyCar, of misschien wel andersom Luyendyk gaat op dat onderwerp in tijdens een interview met RacingNews365. "De Formule 1 heeft best wel veel overgenomen van IndyCar, wat betreft de periodes met gele vlaggen, herstarts en de safety car. Je ziet de safety car door de jaren heen steeds vaker in actie komen, veel meer dan vroeger. Zolang ik me kan heugen hebben wij in de IndyCar te maken met periodes met gele vlaggen en safety cars. Dat is echt iets dat de Formule 1 heeft overgenomen van IndyCar", zo zegt Luyendyk.

'Proberen penalty's in IndyCar op te lossen tijdens de race'

"Misschien hebben zij (Formule 1, red.) wel naar ons gekeken qua penalty's, maar wij kijken ook naar hun. Wij proberen het liefste alles op te lossen tijdens de race, want wij willen niet hebben dat we na de race de uitslag moeten aanpassen. Dat gebeurt weleens na de technische inspectie, maar de penalty's voor de rijders proberen wij dus op te lossen tijdens de race. Zodat we niet na de race hoeven te zeggen: jij bent niet derde geworden, maar vijfde."

Is de Formule 1 daar wat gemakzuchtig in, omdat het weleens uren kan duren voordat een uitslag definitief is? "Ze zijn het verplicht tegenover de teams om het goed te doen, want de teams staan erop. Heel vaak denk je dat het de FIA of de organisatie is, maar nee, het zijn de teams die daarop wijzen. De teams zijn heel veeleisend. Stel: je wordt elfde, maar je denkt dat diegene die tiende is geworden een unsafe release heeft gehad in de pitstraat. Dan wil je ervoor zorgen dat dat bekeken wordt en hij die straf krijgt, want dan ben je tiende en krijg je een punt", zo legt de tweevoudig winnaar van de Indy500 uit.

"Ik geloof dat de fans niet helemaal in de gaten hebben dat het heel vaak aan de teams ligt dat het allemaal zo moeizaam gaat en dat het soms drie uur duurt voordat er een uitslag is. Je ziet al hoe die teams denken. Nu zijn er tien teams, maar het feit dat Andretti een team wil kopen of beginnen, dat krijgt een heel hoop weerstand. Want het gaat om de munten die ze niet willen verdelen met nog meer mensen."

Luyendyk ziet de factor geld ook terug als het om regelwijzigingen gaat. Volgens hem gaan de stemmingen in de IndyCar iets gemakkelijker, omdat het de teams minder snel in de portemonnee raakt. Teams hebben doorgaans een stem in het invoeren van regelwijzigingen. "Zodra het hun eigen portemonnee beïnvloed, dan gaan ze echt wel vechten voor hun eigen hachje. In de IndyCar wordt vaak gestemd over de reglementen of wat er wel of niet gedaan mag worden aan de auto. Het gaat niet vaak over iets wat hun portemonnee raakt, in de Formule 1 is dat wel zo."

Veiligheid

Dan naar de veiligheid, waar de IndyCar volgens Luyendyk een voorsprong pakte ten opzichte van de F1. "Ik geloof dat IndyCar eerder aan de veiligheid dacht dan de Formule 1. Met andere woorden: er komt een gele vlag in de IndyCar, omdat er een auto vrij gevaarlijk aan de kant staat. Dus laten we maar full course yellow gaan om dat ding weg te halen. De Formule 1 heeft daar iets langer over gedaan."

Waar er vroeger wellicht werd gezegd dat de IndyCar té veilig probeerde te zijn, volgt de Formule 1 nu dat voorbeeld. Luyendyk beaamt dat. "Maar als er een onderdeel van een auto vliegt in de Verenigde Staten en dat vliegt over het hek en een toeschouwer wordt geraakt, dan kunnen ze erop rekenen dat de toeschouwer het circuit gaan aanklagen." Daarbij gaan de gedachten meteen terug naar de Indy500 van vorig jaar, toen er bijna een wiel het publiek in vloog. Dat liep uiteindelijk met een sisser af.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen