Je kan er tegenwoordig niet meer omheen draaien: de Formule 1 is booming in de Verenigde Staten. De Netflix-serie Drive to Survive heeft de populariteit in een stroomversnelling gebracht, wat koren op de molen is voor Liberty Media, de Amerikaanse eigenaar van de Formule 1. Dit jaar staan er maar liefst drie Grands Prix in de VS op het programma en er ligt een wens om dat aantal nog verder uit te breiden. Las Vegas is de laatste toevoeging op de kalender, met een nieuw stratencircuit dat het hart van de stad doorkruist en onder andere de welbekende Strip passeert. Naar verluidt gaat de nieuwe GP ook meer dan één miljard dollar aan omzet opleveren.
Maar in hoeverre is het de afgelopen maand nou echt over het GP-weekend an sich gegaan? Natuurlijk, de lage temperaturen en de onzekerheden van een nieuw circuit passeerden veelvuldig de revue, maar verder ging het eigenlijk alleen om entertainment. En niet het entertainment op de baan, nee, het ging om de creatieve ideeën en soms zelfs gekkigheden naast het circuit.
Want ga maar na: er is een trouwkapel opgezet in de paddock, de Formule 1 maakt reclame op het surrealistische concertgebouw Sphere, de ticketprijzen rezen de pan uit en de grootste en bekendste artiesten zijn opgetrommeld om het publiek te vermaken. Geweldig voor de beleving en de mooie plaatjes natuurlijk, zeker nu de sessies 's avonds worden verreden, maar is dat nu waar de Formule 1 om draait? Moeten de auto's en de coureurs niet in de spotlights staan?
Anderen bekeken ook:
Het mogelijke spektakel op de baan gaat de doorslaggevende factor zijn
Goed, we schuiven alle randzaken even opzij. De Formule 1 en de organisatie hebben in de afgelopen maanden een nieuw stratencircuit uit de grond gestampt. In april waren de hotspots van Las Vegas al tijdelijk afgesloten om het asfalt te vervangen en de gehele stad 'autosportklaar' te maken. Nu, in de week voor de race, zijn er echter onzekerheden ontstaan of de uitgang van de pitstraat veilig genoeg is én of de banden wel tegen deze temperaturen kunnen. De lay-out omvat namelijk ontzettend veel lange rechte stukken, wat niet bevorderlijk is voor de temperatuur in het Pirelli-rubber. Het wordt met gemiddeld twaalf graden Celsius sowieso al de koudste race van het jaar en dat op een krap en snel stratencircuit...
Extra spektakel, toch? Dat is zeker een mogelijkheid, maar in principe dient de koningsklasse van de autosport te zorgen voor een professionele en uitdagende uitstraling. Nu lijkt het er net op alsof niemand wist dat het in november 's avonds koud is in de woestijn. Pirelli heeft bijvoorbeeld werkelijk waar geen idee wat ze moeten verwachten. De coureurs lieten hier en daar ook al doorschemeren dat ze het Las Vegas Strip Circuit maar weinig verheffend vinden.
Uiteraard kan je dan ook andere stratencircuits in twijfel trekken. Waarom staat de GP van Monaco wel op de kalender? Heel simpel: historie. Monaco is sinds 1950 een unieke locatie voor de F1, de muren staan nóg dichterbij dan in Las Vegas en de coureurs krijgen er een speciaal gevoel bij. Die status heeft Sin City nu simpelweg nog niet, dus het racespektakel van komend weekend gaat de doorslaggevende factor zijn. Mocht de race uitdraaien op een saai schouwspel, kan het zomaar zijn dat de GP van Las Vegas al gauw de status van lelijk eendje bij zich draagt. Er blijven dan voor de fans en coureurs weinig redenen over om heel erg uit te kijken naar een weekendje Las Vegas. Hopelijk wordt het tegendeel bewezen.
Of er afsluitend nog iets positiefs over de GP van Las Vegas te melden valt? Zeker, de kerbstones zien er prachtig uit en voor hetzelfde geld wordt de race één groot spektakel, ook voor de kijkers thuis. De credits gaan in dat geval naar de coureurs.
Ook interessant:
Verstappen gaat all in voor GP Las Vegas
Maakt Verstappen zijn eigen geluk daar waar normaal toeval over het winst of verlies bepaalt? We gaan het zien, maar misschien kunnen de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers alvast een voorzet geven?
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!