Max Verstappen verloor zijn snelle ronde, goed genoeg voor de poleposition (op vrijdag) vanwege iets wat slechts omschreven kan worden als een overtreding van een paar centimeter, waarmee hij geen duidelijk voordeel behaalde. Ook Nico Hulkenberg zag zijn weekend verpest worden door hetzelfde probleem.
Als we niet oppassen, gaan de track limits op de baan het overnemen in de sport, en dat is niet het doel van de FIA, om dit zo voort te zetten. Laten we clean racen, waarbij iedereen weet wat de regels zijn - en als de regels, zoals de track limits, de race verstoren, dan moet je ze veranderen.
Ze hebben een beetje witte verf aangebracht om het in een paar bochten wat makkelijker te maken, maar waarom is het eigenlijk überhaupt een probleem? Track limits zijn er voor het moment waarop iemand duidelijk van de baan gaat en een voordeel behaalt, eerlijk is eerlijk - maar als we het hebben over het feit dat een band millimeters over een lijn gaat... dat is gewoon grote onzin.
Anderen bekeken ook:
F1 track limits en de planken onder de auto
We zouden het niet moeten hebben over track limits op de circuits en we zouden het ook niet telkens moeten hebben over (technische) controles na afloop van de race, waarna een select groepje auto's uit het klassement wordt gegooid. Dat is niet bedoeld als kritiek op iemand als Jo Bauer, de technische man van de FIA die deze beslissingen moet nemen. Hij werkt gewoon op basis van de regels die hij heeft, maar ik denk dat er serieus naar deze regels moet worden gekeken.
Zoiets moet gebeuren om het gedoe rondom de veranderende uitslag tegen te gaan, want ik kan je één ding vertellen: het Amerikaanse publiek zal hier heel snel ziek van worden. Dat wil niet zeggen dat andere mensen over de hele wereld niet pissig worden, maar de Amerikanen zullen echt afhaken als we de uitslagen van races blijven veranderen na de finish.
Als iemand een duidelijke illegale overtreding begaat, dus bijvoorbeeld zonder brandstof komt te staan net nadat hij de finish passeert, dan kan ik begrijpen dat zoiets een echte overtreding is. Maar niemand ging die race in met een vloerplank die te dun was. Ze hadden gewoon te maken met een hobbelig circuit, we zagen de hobbels, de vonken die elke keer weer onder de auto vandaan kwamen. Als je vonken ziet, raad eens waar ze vandaan komen?
Ik ben niet super verbaasd dat er een of twee planken kapot zijn gegaan en ik denk dat als je alle 20 auto's had gecontroleerd, zelfs degenen die zijn uitgevallen, we bij de helft van het veld precies hetzelfde probleem hadden gevonden. Het is oneerlijk. Jo Bauer loopt al zoveel jaar mee en hij weet precies wat hij doet, maar ik ben benieuwd of alle auto's zijn gecontroleerd of dat het gewoon willekeurig was...
Gezien de hobbeligheid van het Circuit of the Americas zie ik niet in hoe de andere auto's niet in dezelfde situatie als Lewis Hamilton of Charles Leclerc zouden hebben gezeten. Ik ken zeker niet alle details en het heeft geen zin om te speculeren, maar het is niet goed voor het imago van de Formule 1 om de resultaten na de finish nog te veranderen. Vooral niet in Amerika, waar de afgelopen tijd zoveel goeds is gedaan voor de populariteit van de sport.
Amerikaanse F1-fans kunnen afhaken
Er is niet veel voor nodig, zoals we zagen in Indianapolis 2005, om de Amerikanen weg te laten lopen van de sport. Deze beslissing kwam uren na de race, zoiets creëert geen goed imago voor de sport, echt niet. Maar goed, we moeten ons aan de regels houden, ook al zijn het domme regels. Ik heb veel te maken met Amerikanen, ik heb daar een bedrijf opgebouwd, en zij zien de dingen anders dan Europeanen en anderen misschien doen. Je kunt veel goeds ongedaan maken door dit soort capriolen, waarbij uren na de race de resultaten compleet veranderen. Dat is echt niet gezond.
Als we een supersport op willen bouwen, waar de Formule 1 in feite naartoe gaat, dan helpt het niet als we dit soort dingen veranderen en eraan gaan rommelen. Als het niet om de track limits gaat, maar om de slijtage van de planken en als je maar vier van alle twintig auto's checkt en vaststelt dat de helft schuldig is, zou dat dan geen indicatie zijn om de rest ook te checken? Ik zou het eerlijk gezegd heel goed begrijpen als Lewis en Charles behoorlijk pissig zouden zijn.
Wat tot slot overigens ook een hoop totale onzin is, is dat de FIA de zaak tegen Hamilton die in Qatar het circuit overstak heeft heropend. Ik weet dat Lewis op een aardige manier zei dat hij het niet had moeten doen, maar dat deed hij alleen omdat hij een rolmodel is. Lewis heeft genoeg verstand om naar links en naar rechts te kijken voordat hij de baan oversteekt. Er was geen gevaar.
Nu is ook bekendgemaakt dat coureurs een boete van een miljoen kunnen krijgen. Wat een grap. Ik dacht dat we daar ook mee klaar waren. In 2007 hadden we die boete van 100 miljoen voor McLaren, maar dat was gewoon een persoonlijke vete tussen FIA-baas Max Mosley en McLaren-baas Ron Dennis. Dat had niets met spygate te maken.
Het gaat goed met de Formule 1, maar we moeten dit soort bullshit er niet in laten sluipen, want daardoor gaan we alleen maar terug in de tijd, terug naar de dark old days waarin politieke rotzooi de uitslagen beïnvloedden.
Ook interessant:
Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!