Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Brundle zet vraagtekens bij de FIA na diskwalificaties

Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten gediskwalificeerd. Dit omdat de plank onder hun bolide te veel was afgesleten. Voormalig F1-coureur Martin Brundle oordeelt dat de FIA zelf een grote rol speelt in het rommelige verloop van het weekend.

Circuit of the Americas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In een column voor Sky Sports velt voormalig F1-coureur en analist Martin Brundle zijn oordeel over de manier waarop het sprintrace-format van invloed is op de manier hoe een Grand Prix-weekend verloopt. De Brit geeft aan nog altijd liever naar een sprintrace te kijken dan naar een vrije training, maar is van mening dat de wijze waarop het format in elkaar steekt verre van perfect is.

"Er is geen twijfel over mogelijk dat het sprint-format de teams flink onder druk zet. Met slechts één vrije training en een setup die niet aangepast mag worden wegens de Parc Fermé-regels zijn de teams al snel niet goed voorbereid. Dat is verre van ideaal met deze complexe auto's, zeker op een relatief onbekend circuit als Losail (Qatar) of een hobbelige baan als COTA (Verenigde Staten)." De analist vervolgt: "En dan gaan we er nog maar vanuit dat het weer goed is tijdens de vrije training en er geen crashes of problemen met de betrouwbaarheid zijn."

"Niet ideaal én niet nodig"

"En dat brengt ons bij de eerste vraag: willen we het gevaar lopen dat sommige teams er niet het maximale uit kunnen halen gedurende het weekend en zij hun kwaliteiten verspillen op een manier die niet F1-waardig is? Twintig procent van het startveld ving de race aan vanuit de pitstraat. Beide Haas- en Aston Martin-coureurs verbraken de Parc Fermé-regels om een meer competitieve race-setup te mogen genereren. Veel coureurs zaten het het hele weekend 'vast' aan een lastige setup (met dank aan de Parc Fermé-regelgeving, red.)."

"Dat is niet ideaal en niet nodig", vervolgt Brundle. "En hoewel ik er niet van houd om een format aan te blijven passen, denk ik wel dat er veranderingen moeten komen voor volgend seizoen en daarna. Het is nu gewoon een te grote loterij, kijk maar naar wat er gebeurde na de race afgelopen zondag", refereert de Brit naar de diskwalificatie van Charles Leclerc en Lewis Hamilton.

"Max heeft gelijk: de sprintrace heeft een te grote invloed op het verloop van de hoofdrace. Ondanks dat wil ik wel vermelden dat ik nog steeds liever naar een sprintrace kijk dan naar een vrije training."

Rijhoogte van grote invloed

"Mercedes bracht afgelopen weekend een laatste upgrade voor dit seizoen. De upgrade heeft overigens meer betrekking op de ontwikkeling van de 2024-Mercedes dan op de bolide van dit seizoen. Lewis Hamilton was direct positief en had wellicht kunnen winnen. Hij werd echter gediskwalificeerd, tezamen met Charles Leclerc van Ferrari. Hun bolides hadden te veel slijtage aan de plank onder de auto. Dit systeem is er al bijna dertig jaar en werkt succesvol. Het zorgt ervoor dat er niet iedere dag een nieuwe, dure carbon vloer op de auto geschroefd dient te worden en houdt de prestaties onder controle."

"De plank is gemaakt van versterkt hars en niet van hout, en kan vaak gele vlekken op het circuit achterlaten in bochten zoals Eau Rouge in Spa. Als je aan boord gaat bij de coureurs, kun je bij hogere snelheden horen dat de auto's over de grond schuren. Dit geeft tevens vonken af." Brundle gaat verder: "Teams hebben de slijtage over het algemeen goed onder controle. Dat geldt met name voor auto's met een hogere rijhoogte. Maar de nieuwe generatie ground-effect auto's presteren veel beter wanneer ze heel dicht bij de grond rijden. Dit komt omdat teams proberen de lage luchtweerstand, maar zeer krachtige ondervloeren te verzegelen voor meer neerwaartse druk, en daardoor meer grip en snelheid.

"Op een hobbelig circuit zoals Austin, en met slechts één vrije training, is het instellen van een rijhoogte voor de duur van het evenement een behoorlijke uitdaging wat betreft prestaties, de tolerantie van de coureur, de auto én de plank onder de auto."

'Alles auto's hadden gecontroleerd moeten worden'

Brundle oordeelt dat de opzet van een sprintweekend voor chaos zorgt in het bepalen van de juiste setup: "Als ze de rijhoogte voorzichtig verhogen, lijden ze zó veel prestatieverlies dat ze net zo goed in kunnen pakken en naar huis kunnen gaan."

"Na de race werden vier auto's gecontroleerd, waaronder de Red Bull van Verstappen, de McLaren van Lando Norris en zowel de Mercedes van Hamilton als de Ferrari van Leclerc. De laatste twee bolides bleken te veel slijtage te hebben, waar diskwalificatie het enige gevolg voor is, hoe minimaal de overtreding ook is. Hierover kan geen grijs gebied bestaan. De volgende grote vraag is echter of, als vijftig procent van de geteste auto's is gezakt, niet alle finishers gecontroleerd hadden moeten worden. Het antwoord moet ongetwijfeld ja zijn."

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'