Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Monsterbocht in Mexico: de levensgevaarlijke en iconische Peraltada

Eén van de meest iconische en adembenemend snelle bochten uit de geschiedenis van de Formule 1 was de Peraltada op het Autódromo Hermanos Rodríguez. En hoewel de bocht er nog steeds 'is', is het geen glimp van wat het ooit was. RacingNews365 neemt je mee terug in de tijd.

Ayrton-Senna-Peraltada-1991
Special
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De letterlijke vertaling van Peraltada is gebankiseerd, ofwel: kombocht. Ironisch genoeg is er weinig over van wat ooit een razendsnelle kombocht was. De originele bocht ligt er nog steeds, maar wordt eigenlijk nog maar half aangedaan. De oorspronkelijke Peraltada zag er hèèl anders uit.

Van origine was Peraltada een enorme, hoge, snelle, gekantelde, 180-graden bocht naar rechts met nagenoeg geen uitloopmogelijkheden. Qua flow was de bocht vergelijkbaar met de Tarzanbocht op Circuit Zandvoort, wat zorgde voor het gebruik van alternatieve racelijnen. Peraltada was echter een stuk sneller, schuiner en hobbeliger dan de Tarzanbocht en dat maakte het een plek waar de echte mannen zich wisten te onderscheiden van jongens.

Oorsprong

De eerste Formule 1-race van Mexico werd getroffen door een tragedie. In 1962 organiseerde het Magdalena Mixhuca Circuit, zoals het oorspronkelijk werd genoemd, een race die niet meetelde voor het kampioenschap. Deze werd gewonnen door Jim Clark. Het evenement werd echter overschaduwd door de dood van de veelbelovende jonge Mexicaanse coureur Ricardo Rodriguez. Bij het ingaan van Peraltada crashte Rodriguez wegens een probleem met zijn wielophanging. De Mexicaan kwam om het leven bij het ongeluk. Ricardo's broer Pedro, liet slechts negen jaar later het leven. Hij crashte zijn Ferrari tijdens een race op de Norisring in 1971. Als eerbetoon werd het Magdalena Mixhuca Circuit omgedoopt tot Autódromo Hermanos Rodríguez, wat staat voor het circuit van de gebroeders Rodríguez.

In 1963 werd de Grand Prix van Mexico officieel toegevoegd aan de F1-kalender. Vanaf 1964 was het jaarlijks de seizoensfinale. In 1970 verdween de race van de agenda, maar in 1986 keerde deze terug.

Iconische momenten in de jaren negentig

Ook tijdens de terugkeer van de Mexicaanse Grand Prix in 1986 bleef Peraltada onderdeel van de uitdagende circuit lay-out. In 1990 vochten McLaren-coureur Gerhard Berger en Ferrari-rijder Nigel Mansell om de tweede plaats, waarbij laatstgenoemde aan het langste eind trok.

Mansell reed vlak achter zijn rivaal bij op het achterste rechte stuk en dook uit de slipstream bij het ingaan Peraltada. Een inhaalactie leek onmogelijk, maar de Brit bewees het tegendeel. Mansell haalde zijn voet niet van het gaspedaal en haalde de Oostenrijker buitenom in de befaamde kombocht. Het was een sensationele, gewaagde zet en leverde Mansell de tweede plaats op achter teamgenoot Alain Prost.

"Die actie was pure waanzin", zei Mansell later. "Ik denk dat Gerhard verrast was. Het was in principe geen manoeuvre, maar een schandalige actie. Volgens mij deinsde hij terug omdat hij dacht dat er een groot ongeluk plaats zou vinden."

Senna's klapper
Eén jaar later (1991) deed McLarens Ayrton Senna net iets te hard zijn best om de dominante Williams-Renaults bij te houden. Tijdens de vrije training probeerde Senna het onderste uit de kan te halen; hij reed Peraltada harder in dan ooit tevoren. Senna's McLaren-bodemplaat raakt het hobbelige asfalt, schoot van de ideale lijn af, raasde door het grind en botste tegen de bandenstapel, waardoor de MP4/6 ondersteboven kwam te liggen. Senna bleef ongedeerd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Peraltada anno 2023

Na 1992 verloor Mexico opnieuw haar Formule 1-race. Het duurde maar liefst 23 jaar voordat deze terugkeerde op de kalender. Met dank aan de successen van Sergio Perez en Esteban Gutierrez konden de Mexicanen in 2015 weer een Grand Prix organiseren.

Om van het vervallen Autódromo Hermanos Rodríguez een waardig circuit te maken, moest het complex flink op de schop. In de vorige eeuw werd pal naast de plaats waar vroeger de iconische Peraltada-bocht lag, een honkbalstadion gebouwd. Bij het moderniseren van het circuit waren er twee mogelijkheden: het stadion afbreken en Peraltada in ere herstellen, óf gebruik maken van het stadion. De organisatie koos voor het laatste. Dat mede vanwege een gebrek aan ruimte rondom het complex, vertelde circuit-ontwerper Hermann Tilke in 2015 aan Speed Week.

"We hadden simpelweg geen ruimte aan de buitenkant van deze grote bocht om de vereiste uitloopruimte te genereren. Vanwege de hoge snelheid van de bocht was voldoende uitloopruimte een absolute must-have. Een ander idee was om de bocht te behouden maar naar binnen te verplaatsen, zoals we ook op andere circuits hebben gedaan," legde hij uit. "Maar we waren beperkt vanwege het stadion."

"Het was ook de wens van de promotor dat we het circuit door dit stadion zouden leiden, omdat het echt spectaculair zou zijn voor de fans", aldus Tilke.

Het resultaat was dat de oude, snelle bocht voorgoed verloren ging. Wel bracht de aanpassing aan het circuit iets unieks teweeg: het allereerste in-field stadioncomplex van de Formule 1 werd geboren. De reeks nieuwe bochten liggen midden in een enorm amfitheater, vol gepassioneerde supporters die ongelooflijk dicht bij de auto's en coureurs kunnen komen. Daarnaast vindt de podiumceremonie van de race plaats in de arena, wat betekent dat de fans op de tribunes dé perfecte afsluiting krijgen van de Grand Prix.

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil