Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten. De skid plank onder de auto bleek na de race niet meer de verplichte minimale dikte van 9 millimeter te hebben. Voorafgaand aan een race moet het onderdeel een dikte van 10 millimeter (met 0.2mm speling) hebben, maar tijdens de race mag er iets van de houten plank wegslijten. Meer dan een millimeter mag echter niet.
De plank is sinds de Grand Prix van Duitsland in 1994 verplicht vanwege de veiligheid, dit na een aantal ingrijpende veiligheidsmaatregelen van de FIA na het inktzwarte raceweekend op Imola dat jaar, toen Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om het leven kwamen. In dat jaar werd Michael Schumacher overigens ook gediskwalificeerd vanwege slijtage van de plank onder de auto.
In 2023 was het dus weer raak, nu op COTA. De FIA controleert na afloop van iedere Grand Prix een aantal auto's steekproefsgewijs. In de Verenigde Staten waren dat (willekeurig gekozen) vier coureurs van verschillende teams, waaronder toevallig drie uit de top drie: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Lando Norris en dus ook nummer zes Charles Leclerc.
Anderen bekeken ook:
Waarom worden niet alle coureurs gecheckt?
Met meer dan twintig races per jaar voert de FIA een flink aantal technische controles uit. Na een Grand Prix kan de FIA niet alle twintig F1-bolides van top tot teen op elk detail controleren. Alle twintig auto's worden zeker gecheckt, maar niet op elk vlak. Op sommige vlakken worden er willekeurig enkele auto's uitgekozen.
Na een race deelt de FIA het 'Race Scrutineering'-formulier met de wereld. Na de GP van de Verenigde Staten viel daarin bijvoorbeeld te lezen dat voorafgaand aan de race, op de grid, de flexibiliteit van de vloer bij Max Verstappen, Charles Leclerc en Guanyu Zhou was gecheckt, terwijl George Russell, Esteban Ocon en Kevin Magnussen een beetje brandstof in moesten leveren ter controle. Ook werd de motorolie van Lewis Hamilton en diezelfde Magnussen onder de loep gelegd door de technische delegatie van de FIA.
Na de race wordt er nog uitvoeriger gecheckt. Zo werden de auto's van alle 17 coureurs die de finish haalden gewogen en werden alle stuurtjes gecheckt. De FIA controleerde na de race ook veel verschillende dingen bij alle coureurs, zoals het olieverbruik, de maximale MGU-K snelheid, de 'torque control', de remdruk, de startdata, de bandendruk en de brandstoftemperatuur. Dat is slechts een kleine greep uit alle dingen die de FIA bij elke coureur heeft gecontroleerd.
Toch werd de plank van maar vier coureurs gecontroleerd na de GP. Het is niet het enige vlak waarop slechts een handjevol auto's werd gecheckt. Een waslijst aan aerodynamische componenten van de F1-bolides van Sergio Perez, Lando Norris en Yuki Tsunoda werd namelijk ook gecontroleerd en ook werd er maar van één auto de brandstof gecheckt: Carlos Sainz was het slachtoffer.
Artikel gaat verder onder de afbeelding van de auto's van Red Bull, Ferrari en Mercedes. Spot jij het verschil qua rijhoogte?
Waarom checkte de FIA niet alle vloerplanken?
Dat twee auto's niet aan de regels voldeden, doet de vraag rijzen: waarom koos de FIA er daarna niet voor om alle planken te controleren? In de reglementen staat dat één auto die niet aan de regels voldoet geen reden hoeft te zijn om vervolgens alle auto's te controleren. Het zou ook kunnen leiden tot urenlange onzekerheid, niet goed voor het imago van de sport, maar natuurlijk wel het eerlijkst.
Het zal ook te maken hebben met een gebrek aan handjes. Een groot deel van de zaken die de FIA bij alle coureurs controleerde, is makkelijk uit te lezen door middel van data. De dikte van de vloerplank moet natuurlijk wel handmatig worden gecheckt, net als het controleren van aerodynamische componenten. Om tijd te besparen worden er een aantal coureurs willekeurig uitgekozen. Een steekproef dus.
Nu rest natuurlijk ook de vraag of de teamgenoten van Hamilton en Leclerc, George Russell en Carlos Sainz, niet hetzelfde probleem hadden in Austin. De Mercedes- en de Ferrari-bolide op de bovenstaande foto zijn bovendien van Russell en Sainz... Het zijn in principe dezelfde auto's als de twee gediskwalificeerde wagens, al weet je niet of de afstelling hetzelfde was. Ook hier geldt dat er gewoon een steekproef is gehouden en zou het dan netjes zijn om tegen de afspraken in te gaan en toch iedereen te controleren? Waar ligt de grens? Had de FIA door moeten pakken en alle planken moeten controleren?
Al met al blijft de situatie een discussiepunt, want wat als er coureurs nu wel punten hebben gescoord met een illegale auto? Ook hier geldt: de auto is legaal tot het tegendeel is bewezen. Op papier heeft de FIA gewoon volgens protocol gehandeld, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn. Feit blijft wel dat de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc terecht zijn.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!