In Brazilië vond het zesde en tevens laatste sprintevenement van het jaar plaats. Martin Brundle, voormalig F1-coureur en analist bij Sky Sports, concludeert dat sprintevenementen een toevoeging zijn voor de sport, maar er nog heel veel verbeterd dient te worden om het format tot een echt succes te maken.
"Tussen de storm van vrijdag en de veertigste editie van de Braziliaanse Grand Prix op zondag hadden we een hele zaterdag vol met (sprint, red.) actie. Omdat de baan gedurende de hele dag droog was, waren de twee startopstellingen totaal anders. Dat kwam met name doordat Lando Norris op zaterdag liet zien wat hij op vrijdag niét liet zien."
Brundle vervolgt: "Maar de chronologie van de sprintevenementen is verwarrend. Dat komt met name door de afwijkende zaterdag ten opzichte van de vrijdag en de zondag, de verschillende sessieformats en de diverse bandenreglementen. Daarnaast mag men maar twaalf sets banden gebruiken in plaats van dertien. Maar minder banden met méér betekenisvolle sessies (lees: een sprint(kwalificatie) weegt zwaarder dan een vrije training, red.) dwingt de teams tot verschillende benaderingen van het bandengebruik. Afgelopen weekend was dat helemaal het geval, omdat de harde band gewoon niet werkte in Brazilië."
Anderen bekeken ook:
"Max Verstappen deelt die mening"
De voormalig F1-coureur gaat verder: "Ik zie op sociale media en als ik praat met fans, vrienden en de media dat veel mensen het sprintformat helemaal niet leuk vinden. Max Verstappen deelt die mening, en dat ondanks dat hij een pure racer is en al veel sprints heeft gewonnen."
"En dat zijn allemaal belangrijke meningen", vervolgt Brundle. "Maar de kijkcijfers met betrekking tot het nieuwe format liegen niet. De slechtste sprintrace zal altijd nog beter zijn dan de beste tweede vrije training. Dat komt omdat er in de vrije trainingen niets wordt beslist, de teams de auto's goed uit elkaar moeten houden en ze zo weinig mogelijk banden en motorlevensduur willen gebruiken. Maar de sprints moeten gewoon vermakelijker zijn voor de fans die die er hun zuurverdiende geld aan uitgeven."
"Voor volgend jaar wordt het sprintformat weer aangepast. Ik vermoed dat de kwalificatie voor de Grand Prix weer op zaterdagmiddag plaats zal vinden. Daardoor zou het een zeer spannende dag kunnen worden; je hebt dan op zaterdagochtend de sprintrace en op zaterdagmiddag de kwalificatie. Wel zullen de teams zich zorgen gaan maken. Het valt niet mee om nog vòòr de kwalificatie begint de eventuele schade die 's ochtends is veroorzaakt te repareren."
Anderen bekeken ook:
Brundle beschrijft ideale sprintformat
"Vrijdag zal er dan één training zijn in de ochtend, welke negentig minuten moet zijn, denk ik. De Sprint Shootout vindt dan plaats in de middag. Op die manier verloopt de chronologie logischer. Daarnaast moet het aantal banden dat toegewezen wordt ieder weekend gewoon hetzelfde zijn. Ook zullen de Parc Fermé-tijden moeten worden verruimd. Het heeft totaal geen zin dat teams vastzitten aan een slechte set-up tijdens een compleet weekend, zeker wanneer de enige vrije training nat en/of ingekort is."
Brundle stelt dat er tevens meer punten uitgedeeld moeten worden tijdens een sprintrace. "Ik denk dat er tot en met de tiende plaats punten uitgedeeld moeten worden. Daarnaast moeten sprintraces alleen plaatsvinden op circuits die van nature veel inhaalmogelijkheden bieden, zoals Interlagos. Omgekeerde startgrids hebben geen zin; deze zullen er enkel voor zorgen dat men in de kwalificatie langzamer zal rijden. Als je de startgrid omkeert op basis van bijvoorbeeld kampioenschapsposities, dan heb je helemaal geen kwalificatie meer, ondanks dat het waarschijnlijk voor een spannende race zorgt."
En een los sprintkampioenschap? Ook dat is een absolute no-go, stelt de analist. "Dan zal een groot deel van het veld weten dat ze geen kans hebben om punten te scoren, waardoor ze gaan cruisen om schade, motorkilometers en banden te sparen."
"Kortom: het hele format moet aan worden gescherpt. Wellicht kan het dan op meerdere circuits werken. We zullen zien wat de F1 bedenkt na hun vergadering in Abu Dhabi (aan het einde van het seizoen, red.)"
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!