Red Bull won haar zesde constructeurstitel tijdens de Grand Prix van Japan en een raceweekend later, in Qatar, kan Max Verstappen zijn derde opeenvolgende wereldtitel veroveren. Hoewel de dominantie van de RB19 al sinds het begin van het jaar zichtbaar was, is het nu duidelijk dat de engineers de auto constant hebben doorontwikkeld, met de RB20 van het volgende jaar in het achterhoofd.
De aanpak blijft ook in de laatste zes races van het Formule 1-seizoen onveranderd. Het updaten van de huidige Red Bull-bolide gaat door, gericht op het voorblijven van de concurrentie. Het Oostenrijkse team is zich ervan bewust dat de mate van competitiviteit van de concurrentie telkens wisselt. Dat werd de afgelopen weken opnieuw duidelijk, toen Ferrari won in Singapore, terwijl McLaren in Japan juist het beste team was achter Red Bull.
De updates van de RB19 zijn telkens gepland voor specifieke gebieden van de bolide, zorgvuldig gepland naar mate het seizoen vordert. Teambaas Christian Horner verklaarde in Japan dat het team dezelfde versnellingsbak heeft als een jaar eerder en dat ook het chassis-concept hetzelfde is, met als enige verschil wat gewichtsvermindering.
Door de prestaties van de RB19 werd Red Bull uiteindelijk nauwelijks getroffen door de limiet van het aantal toegestane windtunneltests - een straf die werd opgelegd vanwege het overschrijden van het budgetplafond van 2021. De technische afdeling, onder leiding van technisch directeur Pierre Wache en natuurlijk Adrian Newey, was dit seizoen in staat om de RB19 door te ontwikkelen zonder alle focus naar het volgende seizoen te moeten verleggen.
Red Bull blijft dus volop in ontwikkeling, niet zozeer om de huidige prestaties te verbeteren, maar om het voordeel op de concurrentie vast te houden en de inhaalslag van anderen voor te zijn. Het lijkt er kortom duidelijk op dat het project een succesvolle 'investering' is geweest die lang meegaat, waardoor de beschikbare middelen efficiënt kunnen worden ingezet.
De upgrades die Red Bull voor het bovenstaande nodig had? Die worden hieronder uitgelegd door Filisetti.
De upgrade van de sidepods van de RB19 die in Hongarije werd geïntroduceerd, was weliswaar niet dringend nodig, maar wel functioneel nodig om de hoge efficiëntie van het aerodynamische concept te behouden.
Het concept van de sidepods, een soort brievenbus-achtige vorm, is grotendeels hetzelfde gebleven, maar in Hongarije werd de inlet nog verder verkleind. Na de successen in eerdere races volgden meerdere F1-teams het voorbeeld van Red Bull op, maar zij lijken nog steeds een stap achter te lopen.
De DRS-efficiëntie was een van de meest effectieve wapens van deze auto sinds zijn debuut en creëerde een enorm voordeel ten opzichte van Red Bulls tegenstanders.
Op hoge snelheid kan de RB19 met geopende DRS een soort 'stall' van de neerwaartse druk veroorzaken, waardoor de topsnelheid veel hoger ligt dan bij menig concurrent het geval is.
De vloerrand - waarvan de laatste verandering voor het eerst werd geïntroduceerd in Singapore en vervolgens in Suzuka volledig werd geïmplementeerd - is een update met een focus die al is gericht op het ontwerp van de auto van volgend jaar.
Red Bull zal in 2023 nog komen met kleine updates, maar volgt al langere tijd een gepland schema waarbij ook al rekening wordt gehouden met de bolide van 2024.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!