Een grote stap voorwaarts in de winter leidde ertoe dat Aston Martin qua snelheid het tweede team op de grid was toen het seizoen van 2023 van start ging. Nieuwkomer Fernando Alonso scoorde in de eerste acht races zes podiumplaatsen. Naarmate het seizoen vorderde raakte Aston Martin in een lichte vormcrisis, en juist op dat moment brachten directe rivalen Mercedes en Ferrari diverse upgrades. Na afloop van de Spaanse Grand Prix ging Mercedes Aston Martin voorbij in het kampioenschap. Ferrari volgde een kleine week geleden, met dank aan een ijzersterk optreden op het circuit van Monza. Inmiddels zijn de Europese races van 2023 afgevinkt. Dit weekend racet het Formule 1-circus op het Marina Bay Street Circuit in Singapore, een circuit dat de karakteristieken van de AMR23 beter lijkt te liggen dan bijvoorbeeld hoge snelheidscircuits Monza en Silverstone.
'Een moedig doel tegen felle concurrentie'
Tom McCullough, Performance Director bij Aston Martin, meldt tegenover F1.com dat het team van Fernando Alonso en Lance Stroll één hoofddoel heeft voor de resterende acht races. "Het doel is om terug te keren naar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap", zegt hij. "Dat is een moedig doel, tegen een felle concurrentie." McCullough vervolgt: "Mercedes heeft een paar sterke weekenden achter de rug. Ferrari had hun sterkste optreden van het jaar in Italië, hun thuisrace; we hopen competitiever te zijn als we terugkeren naar de circuits met meer downforce." "De marges zijn prima in deze fase van het seizoen en nu komt het erop aan wie er nog meer ontwikkelingen naar het circuit kan brengen en wie de beste weekenden heeft - dat zowel op operationeel vlak, als qua performance van de coureurs."
"We blijven onderdelen brengen"
Ondanks dat Aston Martin het de laatste races wat moeilijker heeft dan aan het begin van het jaar, zal het Britse team alles behalve verslappen de komende races, stelt McCullough. "We zitten al 18 maanden op hetzelfde ontwikkelingspad. De filosofie is niet echt veranderd; we brengen voortdurend onderdelen naar het circuit. En dat blijven we doen, ook al is het Europese seizoensdeel achter de rug." Wel is het brengen van upgrades/updates naar circuits die wat verder van huis zijn een fikse uitdaging, besluit McCullough. "Het is niet zo makkelijk om die onderdelen naar het circuit te brengen voor fly-away races en we moeten rekening houden met de levertijd. We hebben late vracht die tot vrijdagochtend op het circuit aankomt en soms komen reserveonderdelen zelfs nog later dan dat. Het kan een echte logistieke uitdaging zijn en sommige landen zijn moeilijker te beleveren dan andere - maar het is allemaal goed gepland." Op dit moment staat Aston Martin elf punten achter op de nummer drie, Ferrari, en nog eens 45 punten achter op de nummer twee, Mercedes. De tijd zal leren of Aston Martin de tweede plaats in het kampioenschap terug weet te pakken.
Meest gelezen