De inhaalregels van de Formule 1 kwamen in de spotlights te staan na controversiële incidenten met de toenmalige titelkandidaten Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Grands Prix van de Verenigde Staten en Mexico City.
Naar aanleiding van het incident in de Verenigde Staten is er een vergadering belegd voor het weekend in Qatar om de raceregels vast te stellen, onder andere over de vraag wanneer coureurs moeten wijken als ze aan de binnen- of buitenkant een bocht naderen.
GPDA-voorzitter George Russell bestempelde de voorgestelde wijzigingen als 'geen rocketscience', en hoewel de details niet werden vrijgegeven in de FIA-verklaring, werd de samenwerking tussen het bestuursorgaan en de coureurs geprezen.
De bijeenkomst werd geleid door de voorzitter van de stewards, Garry Connelly, waarbij stewards, coureurs, teamvertegenwoordigers en wedstrijdleider Rui Marques aanwezig waren.
Volledige FIA-verklaring over inhaalrichtlijnen
"Het was de meest productieve vergadering die we ooit hebben bijgewoond", aldus Connelly.
"De coureurs hebben een fantastische bijdrage geleverd. Zeer constructief. Er was geen enkel negatief commentaar en er werd niet met de vinger gewezen. Het was erg inspirerend om te zien hoe de beste coureurs ter wereld duidelijk communiceerden en constructief spraken over hoe we de richtlijnen voor het rijden konden verbeteren, ten gunste van de coureurs en om ons werk makkelijker te maken."
"Als stewards zijn we er niet om coureurs pijn te doen. We zijn hier om te zorgen voor een gelijk speelveld. Het is niet wij tegen de coureurs, het zijn de coureurs tegen de coureurs en wij zijn hier om ervoor te zorgen dat iedereen een eerlijke kans krijgt."
"We hebben een open-deurbeleid. De deur van de stewardskamer staat altijd open voor coureurs die met ons willen praten over een beslissing die ten aanzien van hen of een andere coureur is genomen. We denken dat de vergadering van donderdag dat open-deurbeleid heeft benadrukt."
"De richtlijnen voor de rijnormen staan in een document dat constant evolueert, dus elk jaar proberen we als F1 Stewards met de coureurs, sportdirecteuren en FIA-vertegenwoordigers om de tafel te gaan zitten om te kijken of we de richtlijnen moeten bijstellen op basis van de ervaringen van de afgelopen 12 maanden en om te zien welke verbeteringen we kunnen aanbrengen om consistentie te waarborgen. Het doel van de richtlijnen is consistentie."
"Als coureurs, de teams en de FIA het met elkaar eens zijn dat ze regels of richtlijnen willen om agressiever te kunnen rijden, passen we die regels of richtlijnen toe. Ook als ze strengere rijnormen willen, passen we die toe."
Single-Seater Sporting Director Tim Malyon besprak ook hoe incidenten werden uitgesplitst en besproken tijdens de vergadering, waaronder het Verstappen-Norris-incident uit de Verenigde Staten dat de aanleiding vormde voor de evaluatie.
"We zullen altijd proberen dergelijke bijeenkomsten te faciliteren, omdat het krijgen van feedback en inzicht van de coureurs van groot belang is om de richtlijnen in de juiste richting te laten evolueren", aldus Malyon.
"Tijdens de afgelopen races hebben we een aantal zeer constructieve coureursvergaderingen gehad en deze vergadering was speciaal bedoeld om die dialoog voort te zetten, zodat we een open uitwisseling met de coureurs kunnen hebben die we nodig hebben om de richtlijnen voor volgend jaar te kunnen ontwikkelen."
"Normaal gesproken houden we minimaal één keer per jaar zo'n bijeenkomst, soms twee keer per jaar, afhankelijk van de onderwerpen die aan de orde komen. Dit jaar hebben we deze vergadering gepland naar aanleiding van de constructieve discussies in Mexico en Austin."
"Als FIA werken we voortdurend samen met circuits om ons op allerlei manieren te ontwikkelen. Uiteraard werken we aan het veiligheidsaspect van circuits. Maar tijdens deze vergadering kwam ook duidelijk naar voren dat er op sportief gebied een aantal zaken zijn die we prioriteit kunnen geven aan circuits in de toekomst."
"Zoals we dit jaar hebben gedaan door de grindbakken te introduceren, te beginnen in Oostenrijk, en dit weekend waren de grindbakken op een aantal plaatsen misschien wel het meest in het oog springend. We blijven met de circuits werken aan alle onderwerpen, maar het was erg nuttig om tijdens de vergadering inzicht te krijgen in de mening van de coureurs en te zien hoe zij het concept van grindbakken zien, niet alleen voor de limieten van de baan, maar ook voor het beheersen van enkele situaties die zich in de loop van de afgelopen vier of vijf races hebben voorgedaan met inhalen."
"Al met al was er de wil om samen te werken aan oplossingen die voor iedereen werken."
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!