Al heel het jaar is het onrustig binnen Red Bull. Begin dit jaar speelde de saga rondom teambaas Christian Horner, waarna niet veel later een schorsing dreigde voor Helmut Marko. Max Verstappen was duidelijk: als Marko gaat, ga ik ook. Tot een schorsing kwam het niet, maar dat de verhoudingen intern op scherp stonden was wel duidelijk. Het bleek slechts het startschot, want de onrust hield aan. Op de baan begonnen de resultaten slechter te worden en ook intern kwamen er veranderingen.
Want meerdere kopstukken besloten te vertrekken. Adrian Newey, Jonathan Wheatley en Will Courtenay besloten allemaal hun heil ergens anders te gaan zoeken. Voor vele was dit de bevestiging dat het intern dusdanig rommelde, dat de kopstukken weg wilden. Echter volgens teambaas Christian Horner is dat niet het geval. Hij voorziet een andere reden, zo vertelt Horner in gesprek met Autosport: "Je kunt je geen superhelden veroorloven. Je moet kijken of je waar voor je geld krijgt en dat dwingt je om moeilijke beslissingen te nemen."
Het is dan ook de reden waarom Horner niet moeilijk heeft gedaan rondom de overstap van Wheatley naar Audi: "Jonathan was een heel goede sportief directeur, maar hij kostte ons veel geld. Toen hij de kans kreeg om naar Audi te gaan, was het: 'Weet je wat? Ik denk dat je daarvoor moet gaan vanwege de manier waarop de (financiële) reglementen zijn. Wij zijn beperkt in wat we hier voor je kunnen doen. Dus als je de kans hebt om jezelf verder te ontwikkelen en aanzienlijk meer geld te verdienen, ga er dan voor."
"Jonathan is hier al heel lang en hij had de kans om teambaas te worden. Die kans had hij hier niet en zijn rol werd steeds meer eendimensionaal, omdat hij nooit op kantoor was. Hij was altijd op een circuit. Hij is verder gegaan en daardoor konden anderen op een natuurlijke manier een stap maken. Die evolutie heb je nodig", aldus Horner.
Schmitz groeit door
Ook bij Will Courteney was geld één van de hoofdoorzaken volgens Horner: "Hetzelfde geldt voor Will Courteney en de afdeling strategie. Hij is hier al twintig jaar. We hebben gesproken over andere rollen binnen de groep. McLaren bood hem een grotere rol met een heel hoog salaris en op dat moment moet je zeggen: 'Veel succes. Ga ervoor.' Maar tegelijkertijd geeft dat Hannah Schmitz de kans om hogerop te komen. Als zij die kans niet had gehad dan was zij een belangrijk doelwit voor een ander team geweest."
Horner blijft dan ook bij zijn standpunt dat dergelijke vertrekken en opvolging een natuurlijk proces is. Om dit kracht bij te zetten, blikt hij terug op de beginjaren van Red Bull: "Toen ik hier in 2005 kwam, hadden we een fantastisch team. Als ik rondkijk op de afdeling van de ingenieurs, vooral die belast zijn met de activiteiten op het circuit, en ik vergelijk dat met de periode 2010-2013 toen we met Sebastian Vettel en Mark Webber wonnen, dan denk ik dat daar nog maar drie mensen van over zijn."
"Paul Monaghan zit nog steeds bij ons. Michael Manning is er nog steeds, hij doet alle starts en verder waren het eigenlijk alleen nog Jonathan en Will. Hannah was op dat moment aan het afstuderen van de Universiteit van Cambridge, maar de rest van het team: de race-ingenieurs, de controle-ingenieurs, alles evolueert", zo besluit Horner zijn betoog.
De tekst gaat verder na de afbeelding.
'F1 is heel anders dan vijf jaar geleden'
Toch blijft bij velen de theorie staan dat de interne onrust van dit seizoen het laatste zetje heeft gegeven aan de twijfelaars. Die theorie verwijst Horner per direct naar de prullenbak: "Ik denk dat we in een perfecte storm zaten, waarin het heel makkelijk te zeggen is 'dit veroorzaakte dat, en dat veroorzaakte dit.' De realiteit is echter dat al die dingen niets met elkaar te maken hebben."
"Dat Adrian het team zou verlaten, speelde al eind 2023, denk ik. De afspraak die we hadden was dat hij eind '25 een stap terug zou doen en echt alleen mentor zou zijn. Anders zou ik de andere mensen kwijtraken aan rivaliserende teams. Maar ik denk dat hij het gevoel had dat zijn tijd in F1 nog niet voorbij was en dus nam hij een beslissing op eigen gronden, begrijpelijk. De deal die hij bij Aston heeft met een aandelenpakket en zo, is iets wat hier gewoon niet kon. Ik kan begrijpen dat Adrian nog een nieuwe kans in F1 wil. Als aandeelhouder en partner in een team neem ik hem dat zeker niet kwalijk."
"Maar we leven tegenwoordig in een wereld met een kostenplafond", aldus Horner die in zijn verdere betoog doelt op het feit dat drie best betaalde werknemers niet mee tellen in de budget cap. "Daarin is F1 heel anders dan vijf jaar geleden. 90 procent van onze tijd wordt tegenwoordig besteed aan de vraag wat we ons kunnen veroorloven, binnen het budget. Met de 140 miljoen dollar die we te besteden hebben, moet elke cent heel verstandig worden besteed. En natuurlijk hebben de grotere teams door de jaren heen soms een beetje vet op de botten, maar het budgetplafond heeft efficiëntie gestimuleerd."
Ook interessant:
Verstappen brengt Mercedes iets wat het jaren heeft gemist
Toto Wolff claimde vorige week dat Mercedes de jacht op Max Verstappen heeft gestaakt. Hoe serieus moeten we die woorden nemen? Of is het vooral om iets van rust terug te brengen binnen het team en de coureurs vertrouwen te schenken? Beluister de podcast of bekijk 'm op YouTube.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!