Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko reageert op Brundle-claim in terugvallen Verstappen

Het verschil tussen Lando Norris en Max Verstappen op de finishstreep tijdens de GP van Nederland was met 22,8 seconden vrij groot. Martin Brundle meent dat Verstappen niet op de toppen van zijn kunnen presteerde, Helmut Marko reageert daar nu op.

Marko
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het was een achterstand die Max Verstappen al een lange tijd niet meer had op een concurrent: 22,8 seconden. De Nederlander moest het tijdens de Grand Prix van Nederland op Zandvoort duidelijk afleggen tegen Lando Norris in de McLaren. En de verschillen die we zagen tussen Norris en Verstappen waren ook zeer groot per ronde: het liep soms weleens op tot zeven of acht tienden, met uitschieters naar een seconde per ronde.

Martin Brundle, voormalig F1-coureur en hedendaags analist bij Sky Sports, stelde zelfs dat de Nederlander lang niet zo hard reed als dat hij zou kunnen. "Ik durf wel te wedden dat Verstappen niet zo hard ging als hij eigenlijk kon gaan. Hij wist dat hij Lando niet meer kon verslaan en door zich zo terug te laten vallen, zou hij bij de fabriek wel het signaal afgeven van 'joh, schiet 's op!', ja toch? Ik ben hier toch vrij zeker van", aldus Brundle bij het bovenstaande medium.

Red Bull-adviseur Helmut Marko voelt zich nu geroepen om daarop te reageren in zijn column bij Speedweek. "Martin Brundle's veronderstelling dat Max expres langzaam reed klopt niet, dat kun je niet zeggen. Maar toen hij zag dat Lando er vandoor was, nam hij geen risico's meer. Het verschil met Perez zat er simpelweg in dat hij met een andere setup reed. We dachten dat hij minder zou glijden met meer downforce. Maar dat maakte hem nog kwetsbaarder qua topsnelheid en de bandenslijtage was nog steeds hoog", zo verklaart Marko.

"We moeten nu de balans terugbrengen in de auto. We werken hard, maar het is moeilijk om precies te zeggen hoeveel nieuwe onderdelen er op de auto moeten worden gezet en wanneer. We moeten gewoon onze weg terugvinden, want tot aan de race in Shanghai of Suzuka hadden we een auto die superieur was en geoptimaliseerd qua balans. Als we dat terug kunnen krijgen, is het vertrouwen van de coureurs terug, glijdt de auto minder en is de bandenslijtage gematigder", zo legt de Oostenrijker uit.

Marko vervolgt: "Het gaat dus niet zozeer om het vinden van nieuwe onderdelen. We hebben de voorspelbaarheid van de auto nodig die we aan het begin van het seizoen hadden. Het heeft ook niets te maken met de setup. Er is eerder iets bijgekomen met de nieuwe onderdelen, waardoor de balans slechter is geworden", zo sluit de Oostenrijker af.

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel