Als 'oude rot in het vak' kent Fernando Alonso de koningsklasse van de autosport van binnen en van buiten. De Spanjaard zit op dit moment middenin zijn 22e seizoen als Formule 1-coureur en is nog altijd in staat mee te strijden om de podiumplekken en overwinningen. Aston Martin heeft het op dit moment iets lastiger, maar Alonso toonde in 2023 wel aan dat er aan motivatie en strijdlust nog lang geen gebrek is.
In gesprek met the Financial Times benadrukt hij dan ook dat zijn mentaliteit gaandeweg de jaren hetzelfde is gebleven. "Ik wil nog steeds dat mensen me de beste vinden. Ik hoop nu gewoon dat coureurs het respect hebben en beseffen dat je een sterke tegenstander was die niet op zal geven. Twintig jaar na mijn debuut kan ik wel stellen dat ik mijn doelen bereikt heb met mijn wereldtitels, maar met het juiste materiaal kan ik nog steeds mooie resultaten behalen. Zelfs als de auto niet honderd procent is, moet de concurrentie rekening met me houden. Ik ben een vechter, daar is niets aan veranderd."
Toch kan de Spanjaard niet ontkennen dat hij tegenwoordig wel anders naar de bijkomstigheden van de sport kijkt. "Als mijn vizier omlaag gaat, is alles nog hetzelfde als vroeger. Maar ik geniet nu wel meer van alle zaken buiten de auto, zoals het contact met fans en sponsorevenementen. Vroeger voelde dat allemaal als afleiding, maar nu accepteer ik het. Het is immers onderdeel van de sport."
Anderen bekeken ook:
Verschillen tussen verleden en heden
In 2018 vertrok de Spanjaard echter uit de Formule 1, om nieuwe dromen en doelen na te jagen in andere autosportklassen. Zo won hij de 24 uur van Le Mans met Toyota, wat hij tot dusver als een van de grootste mijlpalen van zijn carrière bestempeld. "Dat is onderdeel van de sport. Aan het begin van mijn carrière was het lastig om gemotiveerd te blijven als alles fout gaat, maar gaandeweg mijn carrière heb ik leren begrijpen dat dat gewoon onderdeel is van de sport."
"Toen ik in 2018 stopte, had ik het idee dat de sport te voorspelbaar was. Mercedes domineerde, maar dat maakte het onmogelijk om nog te genieten van mijn plekje in het geheel. Wij speelden gewoon een bijrol in een Mercedes-film en konden amper punten scoren. Ik had daarbij nog andere ambities die ineens aantrekkelijker werden, dus besloot ik weg te gaan. Maar in 2021, na het winnen van de titel in het WEC, stond me een nog grotere uitdaging te wachten: terugkeren in de Formule 1 en daar nog een keer succesvol zijn."
Alonso heeft dus de nodige jaren aan ervaring op zak, maar is tevens ook al zo lang bij de Formule 1 betrokken dat hij het verschil tussen vroegere generaties en de generatie van nu precies aan kan wijzen. "Er zijn echt wel verschillen, ja. De oudere generatie was wat oprechter en had een heel ander karakter, vooral in hoe ze het leven en het racen benaderden. Als concurrent maakten ze het je echt lastig."
"Maar tegenwoordig teren de coureurs echt op rauw talent en voorbereiding. Een stuk meer dan voorheen in ieder geval, onder andere ook door alle juniorenprogramma's, al het werk in de simulator, alle technologieën die ze kunnen gebruiken en alle data die ze ter beschikking hebben. Ze zijn beter voorbereid in de auto, maar buiten de baan zijn ze heel verlegen, Ze hebben natuurlijk PR-mensen die praktisch voor hen praten, maar ook mensen om hen met fitness, management en media te hepen. Ze zijn goed voorbereid, maar de huidige generatie coureurs verliest wel het eigen karakter."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!