Fernando Alonso was één van de meest begeerde F1-coureurs zonder contract voor 2025 en misschien zelfs wel dé meest begeerde. Dus wat betekent het nieuws van zijn Aston Martin-contractverlenging voor ieder andere in de wereld van de Formule 1?
Op typische Alonso-wijze was de aankondiging direct en een tikkeltje provocerend, bevestigd met een persbericht met effectief één simpele zin: "I'm here to stay." Daarmee krijgt hij een ruime voldoende voor originaliteit, maar een uitmuntend voor stijl.
Het bracht natuurlijk niet eenzelfde schokgolf teweeg als de eerdere aankondiging dat Lewis Hamilton naar Ferrari gaat, maar de naschokken zullen even zwaar gevoeld worden. Alonso was namelijk een sleutelfiguur in het Silly Season. Hij werd gelinkt aan zowel Mercedes als Red Bull, evenals aan een tweede, definitief F1-pensioen. Maar toen puntje bij paaltje kwam besloot hij te blijven waar hij nu is.
I am here to stay
Herenigd met Honda
Het zal weinigen zijn ontgaan, zeker de hoofdrolspelers in kwestie zelf niet, maar de nieuwe deal betekent dat Fernando Alonso per 2026 herenigd wordt met Honda, iets wat een redelijk onverwachte reünie genoemd mag worden. Wie herinnert zich niet het moment waarop de Spanjaard de Honda-motor achterin de McLaren weinig flatteus typeerde als een 'GP2-motor', uitgerekend op thuiscircuit Suzuka.
Opvallend genoeg onthulde Alonso dat één van de aansprekende factoren nu juist is dat hij een nieuwe kans krijgt met Honda. Dat is echter een kwestie om op een later tijdstip wat dieper in te duiken.
De directe gevolgen voor de overige partijen in de paddock zijn ingrijpender, met als bovenliggende vraag: wat betekent het voor de teams waarmee hij in verband werd gebracht, en welke gevolgen heeft het voor de andere coureurs?
Het voor een langere periode vastleggen van Alonso bij Aston Martin versimpelt het totaalplaatje misschien wel door een einde te maken aan de meest spectaculaire geruchten. Door te kiezen voor stabiliteit in plaats van een onzeker nieuw avontuur, heeft Alonso de keuzemogelijkheden voor de anderen behoorlijk gladgestreken, iets waar ze hem op den duur mogelijk zelfs dankbaar voor zullen zijn.
Red Bull
Red Bull was altijd al een long shot, maar duidelijk is dat je van goede huize moest komen om iemand ervan te overtuigen dat Max Verstappen/Alonso niet het sterkste team op de F1-grid was geweest - machtiger nog dan de formatie Lewis Hamilton/Charles Leclerc bij Ferrari.
Echter, Red Bull is meer dan tevreden met de huidige tweedeling van een duidelijke eerste én tweede coureur, dus waarom zou je die rust voor Verstappen verstoren?
Het aantrekken van Alonso had goed kunnen uitmonden in nog meer spanning en conflicten dan gedurende het huidige seizoen reeds spelen. Het aantrekken van Alonso was misschien net een ingrediënt te veel geweest.
Nu kan Red Bull de focus richten op Sergio Perez en misschien, héél misschien, op Carlos Sainz. Daniel Ricciardo wordt het niet en ook Yuki Tsunoda wordt nauwelijks genoemd als echte kanshebber voor dat zitje.
Mercedes
Net zoals gezworen rivaal Red Bull kan Mercedes de focus nu ook wat gerichter op de overgebleven kandidaten richten. Na het brake test-incident met George Russell in Australië leek het aantrekken van Alonso door Mercedes al een beetje onwaarschijnlijker. En nu we weten waar Alonso werkelijk op inzet, was Mercedes voor hem nooit een optie.
Alonso wil namelijk nog meerdere jaren actief blijven in de Formule 1 en zag het echt niet zitten om als warmhouder voor het stoeltje van Andrea Kimi Antonelli te dienen. Mercedes wilde ook echt het risico niet nemen om Antonelli te verliezen door een keuze voor Alonso. Kijk eens naar Alpine. Daar verloren ze Oscar Piastri door in de ogen van de Australiër te lang vast te houden aan Alonso.
Tenzij Sainz bereid is tot een uitzichtloos tussenjaar bij Mercedes aan de zijde van George Russell, wordt het scenario waarbij Antonelli meteen in de Mercedes stapt en niet eerst ervaring op doet met bijvoorbeeld een team als Williams, opeens een stuk waarschijnlijker.
Zelfs al zou Sainz de stoel van Antonelli een jaartje warm willen houden, dan is de vraag alsnog op ze hem zouden verkiezen boven de jongeling zelf.
Sergio Perez en Andrea Kimi Antonelli
Bovenstaande maakt dat Sergio Perez en Andrea Kimi Antonelli ontegenzeggelijk de winnaars zijn van de recente ontwikkelingen rond Alonso.
De Mexicaan heeft nu één concurrent minder in zijn persoonlijke strijd voor stoelbehoud. Dus tenzij Sainz zich op wat voor manier dan ook een weg bij Red Bull naar binnen knokt, kan alleen een serieuze vormdip Perez nog van een nieuw contract afhouden, al weten we dat hij daar niet immuun voor is. Maar ook in dit geval geldt dat Red Bull zichzelf misschien niet méér moet schaden met zelf veroorzaakte wonden.
En wat Antonelli betreft: het feit dat Alonso van de markt is, kán geen beter nieuws zijn voor hem. Met het slinkende aantal opties voor Mercedes en het feit dat het team Antonelli echt niet kwijt wil raken, lijkt het promoten van de juniorcoureur een serieuze optie.
Terwijl de 17-jarige zichzelf nog moet bewijzen in de Formule 2, daar waar Oliver Bearman een hoog aangeslagen benchmark is, wordt zijn Formule 1-testcampagne in overjarig materiaal misschien nog wel bepalender in de komende maanden.
Als hij indruk weet te maken op Mercedes, kan dat genoeg zijn om zijn zitje naast Russell veilig te stellen, ook als zijn F2-avontuur niet de gewenste kant op valt. Kortgezegd, het lijkt erop dat Antonelli zijn F1-toekomst in eigen hand heeft.
Carlos Sainz en Yuki Tusnoda
Als je er vanuit gaat dat er twee grote winnaars zijn, zou je dan ook moeten concluderen dat daar twee grote verliezers tegenover staan? Nee, misschien toch wel niet.
Sainz en Alonso waren als spelers op de rijdersmarkt voor een groot deel tot elkaar veroordeeld, maar die ketting zou altijd al breken als de toekomst van één van beiden duidelijk werd. Het feit dat Alonso nu heeft bijgetekend, lijkt niet direct van invloed te zijn op de toekomst van Sainz. Zelfs zonder Alonso zouden bij respectievelijk Red Bull en Mercedes Perez en Antonelli al boven hem hebben gestaan in de lijstje der favorieten.
De verwachte bestemming van Sainz is altijd Stake F1 geweest en dat zal ook zo blijven - dit met het oog op de overname door Audi. Is het de beste optie voor Sainz? Misschien niet, maar het is wel de optie waar hij het meest waarschijnlijk voor gaat kiezen.
Tsunoda echter kan wél eens de grote verliezer worden van dit verhaal. Ervan uitgaande dat Lance Stroll voorlopig ook nog wel even bij Aston Martin blijft, lijkt de deur naar een voortdurende samenwerking met Honda per 2026 potdicht te zitten.
En aangezien Red Bull hem geen moment serieus lijkt te overwegen voor promotie, lijkt hij vast te zitten bij Visa Cash App RB, net zoals Pierre Gasly in voorgaande jaren. Natuurlijk kan het coureurslandschap volgend jaar veranderen. Perez, als de keuze op hem valt, krijgt waarschijnlijk een contract voor slechts één jaar, een jaar waarin het aan Tsunoda is om zijn goede vorm voor te zetten, maar het is twijfelachtig of zijn kansen daarmee werkelijk toenemen. Aston Martin voelde als de beste optie voor Tsunoda op de lange termijn, maar die optie is hem nu ontnomen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!