Bijna twee jaar geleden werden de reglementen voor de nieuwe motoren in 2026 aangekondigd en deze donderdag is dan ook bekend geworden wat er precies aan de technische kant wordt aangepast. Toch is er de vraag waarom er zo snel sinds de vorige aanpassingen alweer wordt gekozen voor een nieuwe koers. In 2022 waren namelijk de laatste grote technische wijzigingen, met onder meer de herintrede van ground effect op de wagens.
Nikolas Tombazis, de Single Seater Director bij de FIA, legt uit waarom de technische reglementen voor 2026 zijn gewijzigd. "De FIA is al 120 jaar een pionier in de autosport en we zijn voortdurend bezig met veranderingen. En we moeten regelmatig veranderingen doorvoeren. We moeten de veiligheid verbeteren en dat is een continu proces. Daarnaast moeten we de maatschappelijke trends op het gebied van technologie volgen en dat is wat we hier proberen te doen. En we moeten het racen altijd spannender maken."
"Daarom veranderen we de reglementen voor 2026. We moeten naar een duurzamere toekomst en daar moeten we trots op zijn in de autosport. We moeten de veiligheid verder verbeteren en we moeten het racen verbeteren om het spannender te maken voor de fans", zo vervolgt Tombazis zijn verhaal.
Hoe groot zijn de veranderingen dan eigenlijk precies? "Ik zou het een gematigde revolutie willen noemen. Een paar jaar geleden introduceerden we de motorreglementen voor 2026. Met de verdere verwijdering van de MGU-H, de aanzienlijke toename van de elektrische component van de power unit en de duurzame brandstof. Als onderdeel van een streven naar de algehele verbetering van de efficiëntie van deze auto's, moeten de chassisregels overeenkomen met die van de motoren."
Anderen bekeken ook:
Bij de invoering van de nieuwe regels is één doelgroep belangrijk: de fans. "We denken dat we in 2022 een stap hebben gezet richting closer racing, maar er waren ook dingen die we fout hebben gedaan en we proberen het nu helemaal goed te krijgen. We denken dat het racen veel spannender en closer wordt tussen de auto's."
"We verwachten dat het nog steeds erg uitdagend zal zijn om de auto's te besturen. Er zal wat minder downforce op de auto's zitten en de coureurs zullen op wat meer dingen moeten letten. En hopelijk zal dat, in combinatie met closer racing, ervoor zorgen dat het altijd een coureurskampioenschap blijft en een grote uitdaging voor deze zeer intelligente en getalenteerde mensen", aldus de Single Seater Director van de FIA.
Hij gaat als laatste ook nog in op het feit dat de nieuwe reglementen kunnen zorgen voor een nieuwe rangorde in de Formule 1. "We gaan geen regels maken met een rangorde in gedachten. We kunnen nooit voorspellen wie het goed zal doen en wie niet. Maar als er grote veranderingen zijn, en dit zijn grote veranderingen, verwachten we wel een beetje een herschikking. We kunnen niet voorspellen wat het gaat worden, maar het is normaal om dat te verwachten."
"Dit is de tweede reeks reglementen waarbij teams een auto ontwikkelen onder de budgetcap. En dat is een kans voor sommige kleinere teams om hun achterstand in te halen. De grotere teams kunnen niet zomaar irrationeel en in alle mogelijke richtingen geld uitgeven. Alle teams moeten prioriteiten stellen en beslissen waar ze hun inspanningen op richten", zo sluit Tombazis af.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!