Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA verklaart uitblijven regelwijziging voor voorvleugels McLaren en Mercedes

Na de Grand Prix van Italië kwamen de voorvleugels van McLaren en Mercedes weer onder een vergrootglas te liggen. De FIA deelde al een statement en verklaart nu waarom actie voorlopig uitblijft.

Norris Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van Italië laaide de discussie over flexibele voorvleugels weer op. Red Bull en Ferrari gaven aan met de FIA in gesprek te willen over de voorvleugels van McLaren en Mercedes, die meer zouden 'flexen' dan in de reglementen is toegestaan. De beide teams zouden zo meer voordeel hebben van het onderdeel. 

Zo zei Red Bull-teambaas Christian Horner het volgende tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de regels duidelijk zijn en het dus een probleem is van de FIA. Er zijn testen waar ze (McLaren en Mercedes red.) blijkbaar voor slagen. Maar dan moeten we gaan kijken naar hoe het in de regels staat. Ik bedoel, als je terugdenkt aan 2021, toen kwam er een wijziging in de regels omtrent voorvleugels. Ook al slaagden onze vleugels voor de test, ze maakten gebruik van luchtelasticiteit. Dus het is een kwestie voor de FIA. We laten het dus aan hen over en vertrouwen erop dat zij het oplossen."

De FIA reageerde op de woorden van Horner én Fred Vasseur in een statement en verklaarde dat de voorvleugels momenteel legaal zijn volgens de reglementen van 2024. Wel worden er tenminste tot de Grand Prix van Singapore tests uitgevoerd om meer informatie te verzamelen. Nikolas Tombazis, de technisch directeur van Formule-auto's bij de FIA, vult aan door uit te leggen waarom een regelwijziging voorlopig uitblijft. De reden? Een regelwijziging zou het volledige concept van de auto's op de schop gooien.

“We zullen op zijn vroegst in 2025 reageren, mits dat nodig is”, vertelt Tombazis tegenover Auto, Motor und Sport. "Het zou niet alleen gevolgen hebben voor de aerodynamica, maar ook voor de structuur van de onderdelen. Zelfs als we nu gelijk een nieuwe regel zouden aankondigen, zijn de teams nog niet klaar voor de Grand Prix van Abu Dhabi."

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Tweede vrije training Formule 1 GP Singapore 2024