De zeven punten die ze tot dusver al verzameld hebben liegen er niet om: Haas is dit seizoen al goed op weg. Toch weet men bij de Amerikaanse renstal ook dat het altijd beter kan en dus introduceerden ze in Shanghai én Miami een nieuwe upgrades. Tijdens beide weekenden werd er echter een sprintrace gehouden, dus was er geen echte gelegenheid om het origineel en de nieuwe auto naast elkaar te leggen.
Toch scoorde Nico Hulkenberg een punt in China én twee punten tijdens de sprintrace in Miami, al zorgde de verdedigende tactiek van teamgenoot Kevin Magnussen ervoor dat de punten bedolven werden onder de grote berg strafpunten en tijdstraffen voor de Deen. Toch kreeg men bij Haas weer hoop, want tussen alle chaos door viel het toch op dat er in ieder geval sprake was van verbetering. Teambaas Ayao Komatsu hoopt dat ze de upgrades in Imola, tijdens een weekend met traditioneel tijdsschema én drie vrije trainingen, dan eindelijk fatsoenlijk kunnen beoordelen.
De Japanner benadrukt in gesprek met de media, waaronder RacingNews365, dat het weekend in Imola de mogelijkheid biedt om serieus dingen op de proef te stellen. "In Imola gaan we een weekend zonder sprintrace tegemoet, dus dan kunnen we echt een back-to-back test doen. We hebben de auto nu op een agressievere manier ontwikkeld en ik denk dat dat uiteindelijk de sleutel tot succes zal zijn. Als we consistent mee willen strijden om de punten, of zelfs meer dan dat, moeten we de prestaties van de auto verbeteren. Dat hebben we nog niet kunnen bewijzen, dus dat wordt vanaf nu het richtpunt."
Anderen bekeken ook:
'Slecht nieuws liever vroeg dan laat'
Van de zeven punten die Haas momenteel heeft gepakt, werd het grootste deel echter gescoord tijdens de eerste drie races van het seizoen. Tijdens de weekenden met sprintrace kon Haas 'maar' drie punten toevoegen aan het totaal. Daarom denkt Komatsu juist dat Imola een uitstekend moment zal zijn om de vooruitgang van het team onder de loep te nemen. Hij wil 'liever vroeger dan later' uitvinden of Haas de verkeerde weg in is geslagen, maar verklaart wel dat Haas juist een agressievere aanpak heeft gekozen om dat optimaal te testen.
"Ik wil de boel in Imola echt eens goed gaan bekijken, vooral om te zien of de dingen die we recent hebben gedaan wel de goede kant op gaan. Kunnen we rekenen op de resultaten waar we op hopen of niet? Als het antwoord op die vraag negatief is, heb ik liever dat we dat op tijd weten, dus hebben we ervoor gezorgd dat onze ontwikkeling er zo agressief mogelijk uit kwam te zien. Hopelijk kunnen we daarmee bewijzen dat we het goed doen, al hebben we nog steeds de kans om alles recht te zetten als we, in het ergste geval, merken dat het niet goed gaat."
In Imola wordt dus bekeken of stap één van het ontwikkelingsproces van Haas het gewenste resultaat oplevert, al wil Komatsu nog niet te ver op de feiten vooruit lopen door al te stellen dat ze dit ontwikkelingsniveau vast kunnen houden. "Op dit moment hebben we dat eigenlijk nog niet bepaald, al richten we onze pijlen tot dusver op halverwege het seizoen." De budgetbeperkingen én voorbereiding op 2025 zullen vanaf dat moment namelijk roet in het eten gooien, dus de ontwikkeling van dit jaar moet op dat punt al in een vergevorderd stadium zitten.
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!
Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!