Vorige week meldde F1-eigenaar Liberty Media dat het succes van Max Verstappen niet per definitie een positieve invloed heeft op de kijkcijfers van de Formule 1. Ook prominente figuren uit het Mercedes F1-team als Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten meermaals vallen dat zij van mening zijn dat 'een dusdanige vorm van dominantie niet goed is voor de sport.' Of Hamilton en Wolff nog een actieve herinnering hebben aan de periode 2014-2020 laten we even in het midden. Het nieuws van afgelopen week kwam ook het podcast-trio van RacingNews365 ter ore. Maar of het aanpassen van reglementen hetzij het beperken van Red Bull op wat voor manier dan ook de sport spannender maakt? Dat niet, stellen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste aflevering van de RN365 F1-podcast. Dimmers start zijn betoog, kijkend naar de voortdurend veranderende regelgevingen binnen de Formule 1 in de afgelopen jaren. "Het veld zou al dichter bij elkaar moeten zitten, maar er is áltijd één team dat de regels beter begrijpt dan de rest." Maar daar betalen zij ook de prijs voor, stelt de F1-kenner: "Ze leveren daarmee jaarlijks windtunneltijd en andere dingen in. In het geval van Red Bull wil dat zeggen dat Red Bull niet alleen de regels heel goed snapt, maar momenteel ook gewoon slimmer werkt. Maar iedere periode van dominantie komt uiteindelijk ten einde doordat andere teams gaan leren."
'Verander niks!'
Ook Coronel geeft zijn mening: "Er is maar één manier om de boel dichterbij elkaar te brengen: door júist niks te veranderen. Doordat er continu veranderingen zijn, heeft er altijd wel één team voordeel. Kijk naar de komst van het hybride tijdperk, de zwaardere en grotere auto's, de nieuwe (motor)reglementen van 2026.... Als je de reglementen strak houdt, dan zou de concurrentie dichterbij moeten kunnen komen doordat ze van elkaar af kunnen kijken en van elkaar kunnen leren."
Meest gelezen