Als iemand weet hoe moeilijk het is voor een nieuw raceteam om toe te treden tot de Formule 1, dan is het Jacques Villeneuve wel. De wereldkampioen van 1997 besloot na zijn periode bij Williams in 1999 de overstap te maken naar een gloednieuw Formule 1-team, genaamd British American Racing (BAR). Het Tyrrell-team werd overgekocht door Craig Pollock, die sigarettenconcern British American Tobacco wist te overtuigen van het belang om een Formule 1-team te hebben.
Villeneuve kon met zijn ervaring het team helpen ontwikkelen, maar het debuutseizoen viel erg tegen. Het team wist geen enkel punt te scoren en ging een jaar daarna met Honda in zee. Het beste resultaat dat jaar werd een vierde plek. In 2001 stond de wereldkampioen twee keer op het podium, maar omdat de beoogde resultaten tegenvielen werd Pollock dat jaar ontslagen. De resultaten werden er echter niet veel beter op en na 2003 werd de Canadees vervangen door Takuma Sato.
In gesprek met Sports Illustrated gaat Villeneuve dieper in op het feit dat de toetreding een potentieel nieuw Formule 1-team, namelijk Andretti, eerder dit jaar voorlopig is afgewezen. Of het een goede beslissing was van de sport om Andretti voorlopig te weigeren? "Dat hangt ervan af. Als fan zijnde had je ze erbij willen hebben. Maar alles wat we kunnen zeggen is dat zij (de FOM, red.) informatie hadden over hoe het team zou worden opgebouwd die wij niet hadden. Wij weten het niet. We weten alleen wat we in de media lezen en wat we vandaag de dag in de media zien is erg gevaarlijk, omdat iedereen met een online account een journalist kan zijn en van alles kan zeggen. En dan opeens is het waar", legt de Canadees uit.
Had de FOM meer informatie?
Een mening geven over de situatie is dus lastig. "Het is dus erg moeilijk om op basis daarvan een oordeel te vellen, we hebben niet alle informatie. Maar het is duidelijk dat het een groot racebedrijf is, ze hebben overal auto's en ze hebben veel geld. Maakt dat ze een potentieel winnend team in de F1? Nee. In potentie, ja, maar wie weet."
Hij weet natuurlijk maar al te goed hoe het is om bij een nieuw team werkzaam te zijn in de koningsklasse. “Veel mensen hebben het geprobeerd en hun tanden gebroken. Ik heb een team gebouwd met Craig Pollock, BAR, dat nu Mercedes is geworden. Het is niet gemakkelijk. Het is echt niet makkelijk, zelfs niet met de juiste mensen aan boord."
Voor nu lijkt het helder dat de FOM bepaalde argumenten had om het bod van de Amerikaanse renstal af te wijzen. "Het is duidelijk dat zij kennis hadden die wij niet hadden, anders hadden ze wel meegedaan.”
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!