Pas in de laatste sector van de laatste ronde ging Pierre Gasly schoorvoetend van het gas af om Alpine-teamgenoot Esteban Ocon voorbij te laten. Het maakte dat het team in plaats van negende en tiende... negende en tiende bleef. Gasly snapt 'r dan ook helemaal niks van en dat liet hij weten met wilde handgebaren en een dikke middelvinger vanuit de cockpit.
Even daarvoor had hij een lange discussie met engineer Karel Loos over de teamorder om Ocon voorbij te laten. Hij snapte er niets van, maar Loos gaf aan dat de opdracht van de pitmuur kwam en dat er later wel over gesproken zou worden.
Naar verluidt moest Gasly een positie teruggeven die hij eerder ten opzichte van Ocon had gewonnen, omdat hij vervolgens niet in staat was om Fernando Alonso voor hem aan te vallen. In de ogen van Gasly echter ging hij Ocon op eigen kracht voorbij, dus kon er van teruggeven geen sprake zijn.
"Dit scenario was voor de race ook helemaal niet besproken. Ik wist dat er altijd een kans was dat Esteban mij met een undercut zou inhalen, maar op versere banden ging ik hem weer voorbij", aldus de voormalig Red Bull-coureur tegenover onder andere RacingNews365.
"Het is nooit gezegd dat ik iets moest teruggeven, te meer omdat ik voor hem was gestart en heel de race ook voor hem heb gereden. Voor het teamresultaat maakt het niet uit, want we blijven negende en tiende, maar dit zag ik niet aankomen. En ik snap 't ook echt niet, want ik was de leidende auto. We zullen erover praten."
Zal Gasly de volgende keer anders handelen? "Ik stelde het teambelang nu voorop en dat zal ik altijd blijven doen."
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Japan 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!