De meeste fans kunnen zich het beeld van de Grand Prix van België uit 2021 nog wel herinneren. Ruim twee uur lang stonden de coureurs en teams niets te doen in de pitboxen, om vervolgens achter de safety car twee rondjes te rijden en zo een uitslag te 'fabriceren'. Het leverde niet alleen woede op bij de fans, maar diende ook als wake-up call voor de F1-organisatie.
Die ging namelijk hard aan de slag met verschillende oplossingen om een soortgelijke situatie voor te zijn. Een van de ideeën die geopperd werd, waren spatborden. Deze zouden voor minder spray moeten zorgen, waardoor het zicht van de coureurs beter blijft en er sneller geracet kan worden onder slechte omstandigheden. Al snel keerde de F1-wereld zich tegen dit idee, vooral omdat men het ontzettend lelijk vond. Toch heeft de organisatie testen gedaan om te zien of dit zou werken.
De laatste test die werd uitgevoerd met spatborden, was tijdens de filmdag van Ferrari in Fiorano van een aantal weken geleden. Hoofd van single seater zaken bij de FIA, Nikolaz Tombazis vertelt aan Autosport over de test: "We wisten altijd al dat er twee belangrijke onderdelen een rol spelen bij het produceren van spray. Eén is het water wat door de diffuser van het asfalt gezogen wordt en het andere is het wiel."
Tijdens de test met Ferrari, testte de FIA een nieuwe opzet, namelijk een volledig afgedekt wiel. Ook dat is niet bevallen volgens Tombazis: "We hebben het wiel volledig afgedekt, nog meer dan wat überhaupt praktisch zou zijn, om te zien wat we er maximaal mee zouden kunnen winnen. Het had wel enig effect, maar niet significant genoeg om te stellen dat dit de oplossing is. Daarom zijn we terug bij af."
Niet volledig mislukt
Toch wil Tombazis de test niet als volledig mislukt beschouwen. "We hebben in elk geval antwoord op een aantal vragen. Nu moeten we andere manieren vinden om te voorkomen dat races worden stilgelegd of afgelast," zo vervolgt Tombazis.
Met de huidige generatie auto's, gebaseerd op 'ground-effect' heeft de Formule 1 meer dan ooit last van een aanzuiging van grote hoeveelheden staand water, wat vervolgens door de diffuser en regenbanden de lucht in wordt gewerkt. Er werden dan ook ideeën geopperd om de vloer aan te passen. Tombazis voelt hier echt weinig voor: "Theoretisch gezien kan dat, maar dat zou betekenen dat je heel veel downfore weghaalt. Dat zou wel problematisch zijn. Het geen eenvoudig idee, wat we moeten bespreken. We moeten verschillende opties afwegen, zodat we een situatie zoals Spa in 2021 kunnen voorkomen."
Overigens is Tombazis van mening, dat het argument, 'het is lelijk', niet opgaat. Zolang iets effectief is, zullen mensen water bij de wijn moeten doen: "Het is altijd een compromis. De spatborden waren lelijk, maar als ze een significante bijdrage hadden gehad, waren ze met plezier voor een jaar ingevoerd om te zien of het verschil had gemaakt. Het was nooit het idee om ze elke keer te monteren als het nat was. Maar helaas moeten we opzoek naar iets anders."
Ook interessant:
De Grand Prix van Emilia-Romagna was vooral in de slotfase een zeer spannend schouwspel. Is McLaren sneller dan Red Bull en maakt alleen Max Verstappen met zijn kwaliteiten het verschil?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in een gloednieuwe podcast van RacingNews365. Wil jij de podcast liever ook kijken, check hem dan hier op YouTube.
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!