Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

De meest geniale Grand Prix-zeges van Verstappen dit jaar

Negentien overwinningen in 2023, ga er maar aan staan. Max Verstappen reed het Formule 1-seizoen van zijn leven en werd op glorieuze wijze wereldkampioen. Daarom is het lastig om een selectie van de vijf beste zeges te maken, maar toch wagen we een poging.

Verstappen Zandvoort podium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Eerlijk toegegeven: drie van de vijf overwinningen werden door Max Verstappen aangewezen. De Nederlander sprak zich meermaals uit over zijn mooiste momenten van 2023, al is het voor een Formule 1-coureur altijd mooi om te winnen. Het wordt voor Verstappen heel lastig om dit geweldige kampioensjaar nog te overtreffen. De RB19 hoort dus voor altijd in de geschiedenisboeken thuis, maar wat waren zijn vijf mooiste zeges van 2023?

Grand Prix van Miami

Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami is er nog daadwerkelijk sprake van een titelstrijd tussen Verstappen en Sergio Perez. De Red Bull is ongenaakbaar en de beide coureurs hebben de overwinningen eerlijk verdeeld in de eerste vier races van het seizoen. Tijdens de kwalificatie lijkt het opnieuw de kant van Perez op te vallen. Verstappen maakt een foutje tijdens zijn eerste run in Q3 en kan zijn ultieme poging om poleposition te pakken niet afmaken door een crash van Charles Leclerc. Perez is zo de polesitter, terwijl Verstappen vanaf de negende plaats moet starten.

De Nederlander draait het op de zondag helemaal om. Verstappen rukt gestaag op en rijdt in de slotfase op de tweede plaats. Red Bull besloot om Verstappen op de harde band te laten starten, waardoor hij later een bandenvoordeel zou hebben met de mediums. Het pakte perfect uit. Verstappen was veel sneller dan Perez, haalde zijn teamgenoot op het circuit in en reed stoïcijns naar de overwinning. Het zou een keerpunt in de titelstrijd zijn.

Verstappen zei er zelf het volgende over in het Near Perfect-interview bij Viaplay. "Ik baalde natuurlijk enorm van mijn kwalificatie. Ik maakte een foutje in mijn eerste ronde en kon mijn tweede ronde niet afmaken door een rode vlag. Toen dacht ik wel: dit wordt een lastig verhaal vanaf P9. Je verliest in de openingsfase wel een paar seconden om door het veld heen te komen. Maar uiteindelijk denk ik dat de strategie ook wel perfect werkte en natuurlijk houd ik ook wel van een inhaalrace."

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Miami. De tekst gaat daarna verder.

Grand Prix van Monaco

In Monaco vindt altijd de belangrijkste kwalificatie van het jaar plaats. Inhalen is schier onmogelijk in de nauwe straten van het prinsdom, waardoor je startpositie doorslaggevend is voor de race. Het verschil tussen Red Bull en de overige teams was verwaarloosbaar in de vrije trainingen én de kwalificatie, maar Verstappen kwam op zaterdag bovendrijven met een bizar rondje.

Fernando Alonso had de snelste tijd in handen in Q3 en leek poleposition voor de neus van Verstappen weg te kapen. Dat was echter buiten de Nederlander gerekend. Verstappen zat twee tienden boven de tijd van Alonso na twee sectoren en pakte alsnog pole door alle risico's te nemen in de laatste sector. Hier en daar werd een muurtje geraakt, maar dat zou Verstappen niet deren.

Verstappen, die een keer eerder won in Monaco, zette in de race ook een bijzondere prestatie neer. De 26-jarige coureur reed weg bij de rest van het veld en kwam precies op tijd naar binnen toen het begon te regenen in de slotfase. Alonso en de verrassende Esteban Ocon konden geen vuist maken en moesten het met de overige podiumplaatsen doen. Een tweede overwinning in Monaco was een feit.

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Monaco. De tekst gaat daarna verder.

Grand Prix van Nederland

Je thuisrace winnen is altijd mooi, maar de manier waarop Verstappen het deed was nog mooier. De wereldkampioen startte vanaf poleposition en raakte zijn leidende positie kwijt na een stortbui in de eerste rondes. Verstappen kwam iets te laat naar binnen voor intermediates, reed daarna met rasse schreden naar leider Perez toe en pakte de leiding weer terug toen hij zijn tweede pitstop maakte.

Verstappen reed verder een bijzonder dominante race en zou ook zijn hoofd koel houden toen er een tweede stortbui over het circuit trok. Waar andere coureurs in de grindbak of in de muur stonden, maakte Verstappen geen fout en reed hij naar zijn derde zege in Zandvoort. Het volksfeest barstte weer los.

Verstappen zei er zelf het volgende over. "Het werd ons niet gemakkelijk gemaakt met het weer. Vooral als je dan op kop rijdt en het begint te regenen, is het heel makkelijk om een fout te maken. En dan natuurlijk winnen op je thuiscircuit. Iedereen verwacht dat je hem wint. Dan moet je gewoon heel gecalculeerd zijn en rustig blijven. Uiteindelijk is dat dan misschien wel de mooiste zege."

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Nederland. De tekst gaat daarna verder.

Grand Prix van Japan

De Formule 1-wereld was voor het raceweekend van Japan in de ban van de Red Bull-dip in Singapore. Verstappen en Perez kwamen niet verder dan Q2 en stonden na een lastige race niet op het podium. Er ontstonden geruchten dat het kwam door een nieuwe regel rond flexibele voorvleugels, wat Verstappen in Singapore al naar het rijk der fabelen verwees. De coureur beloofde revanche.

Dat zou bewaarheid worden. Verstappen reed iedereen aan diggelen in de kwalificatie én de race en zou Lando Norris met 19,3 seconden verslaan in de strijd om de zege. De Nederlander was het gehele weekend ongenaakbaar qua snelheid, bandenmanagement en motivatie. Verstappen beloofde bijvoorbeeld aan zijn engineer Gianpiero Lambiase dat zijn polerondje in de 1:28 zou uitkomen en maakte dat meer dan waar.

Verstappen blikt terug op dat weekend. "Puur qua performance was Japan de mooiste zege van het seizoen. Daar waren we natuurlijk ook wel een beetje op uit na Singapore. Toen kwam er ook een nieuwe regel voor de flexibele voorvleugels, maar ik wist gewoon dat wij dat niet hadden. Het hele seizoen wist ik al dat bepaalde teams het wel hadden en wij niet. Het liep voor geen meter in Singapore, dus bepaalde mensen riepen: 'dat komt door de voorvleugel'. Ik dacht: wacht maar. Ik zei ook tegen mijn engineer en Christian Horner: 'in Japan gaan we iedereen afmaken'."

Grand Prix van Las Vegas

Verstappen houdt wel van een uitdaging en die kreeg hij in Las Vegas. Vanaf de tweede plaats probeerde de Red Bull-coureur polesitter Charles Leclerc te passeren in de eerste bocht. Verstappen duwde de Monegask echter van de baan en kreeg een straf van vijf seconden. Een overwinning leek een vrij lastig verhaal te worden toen Leclerc hem inhaalde voor de eerste serie pitstops.

Verstappen werd zo gedwongen om zijn tanden in de race te zetten. De Nederlander toucheerde in zijn dadendrang met George Russell, die Verstappen niet had gezien toen hij een knappe inhaalactie plaatste. De daaropvolgende safety car en schade aan de voorvleugel zouden Verstappen niet in de weg zitten. De 26-jarige Verstappen beschikte juist over het bandenvoordeel, haalde Perez en Leclerc in en kreeg zo waar voor zijn geld. Het zou zijn achttiende zege van het seizoen zijn.

Bekijk hieronder de samenvatting van de GP van Las Vegas.

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel