Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Door Verstappen geopperde regel over 'tactische crashes' nieuw in F1-opstapklassen

Max Verstappen heeft door de jaren heen al meerdere malen geroepen om nieuwe regels omtrent crashes in de kwalificatie. Het is de laatste jaren meerdere keren voorgekomen - en in Monaco is het heel vaak raak - dat een coureur profiteert van het veroorzaken van een rode vlag. In F2 en F3 pakken ze nu door. In F1 blijft men achter.

Perez crash Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Charles Leclerc pakte de pole ondanks zijn crash in het slot van Q3 tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco in 2021. Een jaar later 'profiteerde' Sergio Perez van een bijzondere crash, waardoor hij zich verzekerde van P3, voor teamgenoot Verstappen op P4. Naar verluidt was zijn crash opzettelijk, zo werd later in het seizoen duidelijk.

Een jaar eerder was Verstappen al kritisch op de crash van Leclerc, maar na de schuiver van Perez was de Nederlander helemaal pissed. Hij was bezig aan een verbetering en had potentieel een plek op de eerste startrij kunnen pakken, alvorens hij een gestrande Perez en Sainz tegenkwam. In het verleden heeft Michael Schumacher al eens op vergelijkbare, slinkse wijze een pole binnen proberen te slepen.

"Het ging niet om de pole, maar om een tweede plek, daar waar we de gehele kwalificatie al naar toe aan het werken waren", zei Verstappen destijds. "De tweede ronde was ik sneller onderweg, maar toen stonden daar opeens twee auto's. Het is irritant dat degene die in de muur zit, jammer genoeg mijn teamgenoot, er geen straf voor krijgt. Als je een goede eerste run hebt, dan denk je 'nou weet je wat, ik blokkeer wel even en knal hem tactisch de muur in'. Het kan wel!", lachte hij in mei 2022. De regels moesten volgens Verstappen anders worden. "Het is iets waar we al een tijdje mee bezig zijn. Het is pijnlijk."

Eerste stap gezet

Het is nog niet zover in de Formule 1, maar in de opstapklassen F2 en F3 krijgen de stewards vanaf volgend jaar wel de mogelijkheid om een gecrashte coureur uit competitie te halen en zijn of haar snelste ronde te schrappen, zo is in de nieuwe sportieve reglementen opgenomen in Artikel 33.5.

  • 33.5 Any driver who in the opinion of the Stewards is the sole cause of the issuance of a Red Flag during the qualifying practice session will not be permitted to take any further part in the session and their fastest lap time during the session may be deleted.

Volgens de nieuwe regel zal een coureur dus uit de kwalificatie worden gehaald als hij of zij de enige veroorzaker is van een rode vlag. In het tweede deel van de regels, over het schrappen van de snelste rondetijd, staat echter nog maar een 'kan' verwerkt. De snelste rondetijd kan door de stewards geschrapt worden. Er is hier dus nog wel enige beweegruimte in opgenomen. De stewards zouden dus kunnen bepalen om een snelle ronde niet te schrappen, maar het is niet duidelijk wanneer ze deze afweging wel of niet zullen maken.

Of dit de opmaat is naar invoering van dezelfde regel in de koningsklasse van de autosport, dat is nog maar de vraag.

Ook interessant:

Voormalig F1-engineer snapt saillante uitspraken Verstappen volledig

RacingNews365 sprak met voormalig F1-engineer Ernest Knoors. De Nederlander zoomt in op de band tussen Verstappen en engineer Lambiase, wat de Red Bull-bolide van 2023 zo goed maakte en nog veel meer. Check het in het interview hieronder.

Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Titelstrijd Verstappen legt Norris eigenhandig over de knie