Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Felipe Massa

Exclusief: Waarom Massa een van Hamiltons zeven F1-titels af wil pakken

Op de dag af 15 jaar geleden dat hij het wereldkampioenschap van 2008 verloor aan Lewis Hamilton, ging Felipe Massa om de tafel zitten met RacingNews365 om de lopende rechtszaak te bespreken waarvan hij gelooft dat die hem de wereldtitel zal brengen.

Hamilton Massa
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Felipe Massa is duidelijk over het resultaat dat hij wil bereiken met zijn rechtszaak over het wereldkampioenschap van 2008. Hij is niet geïnteresseerd in geld, maar wil dat de resultaten worden gewijzigd om zichzelf officieel uit te kunnen roepen tot wereldkampioen van 2008, vijftien jaar na de beroemde finish, op 2 november op zijn thuiscircuit in Interlagos.

Massa's actie is aangewakkerd door opmerkingen van voormalig F1-opperhoofd Bernie Ecclestone, die beweerde dat hij, samen met toenmalig wedstrijdleider Charlie Whiting en toenmalig FIA-voorzitter Max Mosley, nog tijdens het seizoen 2008 op de hoogte was van Renaults illegale praktijken in Singapore en ervoor koos om het stil te houden om het merk F1 te beschermen.

De volgende belangrijke deadline in de rechtszaak is 15 november, wanneer de FIA en Formula One Management (FOM) een laatste deadline krijgen om documenten te overhandigen aan Massa's juridische team. Massa's team wil weten wat Ecclestone, Whiting en Mosley destijds wisten en wanneer ze dat precies wisten.

Massa: Mijn zaak werd gemanipuleerd

Massa racet vandaag de dag in het Braziliaanse stockcar-kampioenschap, nadat hij eind 2017 uit de F1 verdween. Als RacingNews365 contact met hem opneemt wil hij graag een grote misvatting de wereld uit helpen. We vragen hem in een exclusief interview namelijk naar zijn zaak en of de uitkomst mogelijk een rol kan spelen in andere controversiële titels, zoals die in 1994, of die van 2021.

"Het enige verschil tussen al deze kampioenschappen is misschien dat er een fout werd gemaakt door de officials. Mijn zaak heeft echter te maken met manipulatie, sabotage en dat is een compleet andere situatie. Dus voordat je zegt 'oh, als Felipe de zaak wint, zal elk kampioenschap met grijze gebieden veranderen', moet je daar rekening mee houden."

"Mijn zaak betreft een compleet andere situatie (dan 1994 of 2021, red.). Mijn zaak werd onderzocht omdat de race in Singapore werd gemanipuleerd. Dat gebeurde een jaar later en helaas was er een regel die zei dat als het niet in hetzelfde jaar was, de uitslag van het kampioenschap niet kon worden veranderd."

"Maar na 15 jaar horen we dat Bernie Ecclestone in 2008 op de hoogte was (van crashgate), horen we dat voormalig wedstrijdleider Charlie Whiting het in 2008 wist en dat ze om het merk F1 niet in gevaar te brengen, niet hebben ingegrepen. Mijn zaak is dus een manipulatiezaak en niet sportief, technisch of iets anders. Je moet het verschil zien tussen mijn zaak en alle andere zaken. Ik denk dat mensen soms niet het verschil begrijpen tussen wat er in mijn geval in 2008 is gebeurd en de andere gevallen (zoals 1994 of 2021)."

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Massa's eerste verdenkingen

Wat later bekend zou komen te staan als 'Crashgate', kwam voor het eerst naar buiten tijdens de Grand Prix van België in 2009, nadat Nelson Piquet Jr was ontslagen door het Renault-team. Toenmalig FIA-president Mosley zorgde er vervolgens voor dat hooggeplaatst teampersoneel werd geïnterviewd in de paddock van Spa.

Maar Massa zegt dat zijn eerste vermoedens over de ware aard van wat er was gebeurd veel eerder in het jaar kwamen. "Ik begon er over na te denken, omdat mensen begonnen te praten en, weet je, ik begon wat geruchten te horen dat wat er in Singapore gebeurde misschien gemanipuleerd was," zegt hij.

"Dat was misschien in maart of april 2009, dus ik sprak met Piquet jr en vroeg het hem. De manier waarop hij antwoord gaf, gaf me de zekerheid dat hij niet de waarheid sprak. Hij zei: 'Nee, dat zou ik nooit doen, ben je gek?', maar ik voelde dat hij geen gelijk had, dat hij niet serieus was en dat het niet klopte wat hij zei."

"Toen hadden we de race in Bahrein aan het begin van 2009. Ik was in Dubai en naast mijn hotel was Flavio Briatore aan het lunchen met Jean Alesi. Omdat ik Jean kende, zat ik daar een tijdje met mijn manager Nicholas Todt, en ik vroeg het aan Flavio. Door de manier waarop hij antwoord gaf, wist ik zeker dat hij loog."

"Ik wist dat er misschien dingen niet klopten en ik heb altijd geprobeerd om met de advocaten van Ferrari te praten. Ik heb altijd geprobeerd om ze onder druk te zetten om te zeggen dat wat er is gebeurd niet goed was voor ons, dat het niet klopt, maar ze drukten me altijd met mijn neus op de regels, waarin stond dat het kampioenschap niet kon worden aangepast."

"Dus ik vertrouwde ze, want ik ben niet juridisch onderlegd, maar nadat Bernie dit jaar zei wat hij heeft gezegd, hebben we het juridische team aan het werk gezet en eerlijk gezegd is het hele team zeer gemotiveerd over de zaak en we geloven zeker dat we kunnen vechten om het resultaat te veranderen."

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel