Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Italië 2024

FIA en organisatie passen circuit Monza radicaal aan

Het Autodromo Nazionale Monza is één van de meest iconische circuits op de huidige Formule 1-kalender. Jarenlang gebeurde er vrijwel niets aan het circuit, maar voor de 2024 editie van de Grand Prix van Italië hebben zowel de organisatie als de FIA een aantal wijzigingen aangebracht.

Monza turn 1 2024
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Als voorbereiding op de Grand Prix van Italië zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het Autodromo Nazionale Monza. Het iconische circuit nabij Milaan kende de afgelopen jaren vrijwel geen wijzigingen, maar zowel de lokale organisatie als de FIA hebben daar nu verandering in gebracht.

Het circuit is begonnen aan een renovatie- en moderniseringsproces van het complex, gericht op het waarborgen van de (F1-)toekomst. Als eerste grote stap in dit proces is het volledige circuit opnieuw geasfalteerd. Bovendien zijn de waterafvoer- en drainagesystemen opgeknapt. Dit om bij regenachtig weer voor een betere afvoer te zorgen. 

Ook is er een aanpassing gedaan aan de lay-out van het circuit. Bocht 1, of de eerste chicane beter gezegd, is iets verlegd, waardoor de coureurs over iets meer asfalt beschikken. Ook is de bocht wat vloeiender gemaakt, zodat er een minder scherp instuurpunt nodig is. Verder krijgen de coureurs te maken met een andere set kerbstones in Ascari dan voorheen. De extreem hoge kerbstones zijn in de bloedsnelle chicane namelijk vervangen voor een stuk lagere kerbstones. Dit zal de snelheid door Ascari nog verder omhoog brengen.

Verder zijn de tunnels richting de paddock aangepakt. Tot vorig jaar moesten zowel de mensen die werkzaam waren in de paddock als alle gasten door één tunnel. Dit veroorzaakte vaak drukte en opstoppingen. Dit is nu aangepakt met de aanleg van een nieuwe tunnel. Op deze manier worden personeelsleden en gasten van elkaar gescheiden en zou de doorgang beter moeten verlopen. 

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

DRS-zone verlengd

Verder heeft ook de FIA een aanpassing gedaan aan het circuit in Monza. Omdat Monza ook wel 'The Temple of Speed' wordt genoemd en over extreem lange rechte stukken beschikt, zou je verwachten dat inhalen erg makkelijk is. Niets is echter minder waar, want vooral richting bocht 1, is de DRS-zone helemaal niet zo lang.

Die begon altijd vrij laat, maar is nu door de FIA 103 meter naar voren gehaald. De coureurs krijgen zo dus eerder de mogelijkheid om DRS te gebruiken en een actie in te zetten richting bocht 1.

Verder heeft de FIA twee nieuwe grindbakken laten installeren. In bocht 2 ligt aan de linkerkant een grindbak van zo'n tweeënhalve meter breed. Ook tussen bocht vier en vijf ligt zo'n grindbak, alleen deze ligt wel op een meter van het asfalt. Dit om de coureurs iets meer ruimte te geven.

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel