Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren opent deur voor rigoureus besluit in titelstrijd met Verstappen

Lando Norris eindigde de Grand Prix van Italië als derde en snoepte zo opnieuw een deel van de voorsprong van Max Verstappen weg. Dat hadden er meer kunnen zijn, als McLaren Oscar Piastri en Norris had laten wisselen van positie. Teambaas Andrea Stella wil echter nog altijd niets weten van teamorders, al wordt de deur wel iets meer open gezet.

Norris Piastri Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De 1-2 van McLaren in de kwalificatie in Monza was een mooi moment voor het team, maar een overwinning leverde het niet op. Oscar Piastri ging in de eerste ronde voorbij Lando Norris en bleef er de gehele race voor. Waar je misschien zou verwachten dat tegen het einde van de race er teamorders zouden komen, mochten beide 'papaya'-coureurs elkaar 'gewoon' aanvallen.

Dat gebeurde overigens niet en Norris eindigde zo dus achter zijn teamgenoot. Na Hongarije toch opnieuw een aantal dure punten die Norris niet pakte in de strijd om de wereldtitel. Toch wil teambaas Andrea Stella nog altijd niets weten van teamorders, zo vertelt hij aan onder andere RacingNews365: "We hebben daar niet aan gedacht. We hebben andere manieren overwogen omdat we Leclerc nog steeds zoveel mogelijk onder druk wilden zetten."

Toch begint de deur naar een 'nummer 1-coureur' steeds meer en meer te openen: "Ik denk dat beide coureurs mathematisch gezien nog kans maken, maar Lando zit duidelijk in de beste positie, gezien de cijfers. Dus ik denk dat als we één coureur willen steunen, we zeker degene moeten kiezen die er het beste voor staat."

'dan bepalen we de spelregels'

Ondanks dat de deur dus op een kier lijkt te staan, wil Stella het nog niet uitspreken: "Zelfs voor de race hier, erkennen we dat Lando zich in de beste positie bevindt voor het coureurskampioenschap. Dus we hebben gesprekken met Oscar, we hebben gesprekken met Lando, en we hebben gesprekken met elkaar, en dan bepalen we een beetje onze spelregels."

"En zoals ik al eerder zei, we moeten kijken naar de eerste ronde, maar het moet gebeuren op een manier die competent, gedetailleerd en specifiek is. Er moet rekening worden gehouden met de verwachtingen van de coureur en er moet worden gekeken wat we van deze situatie kunnen leren om toekomstige situaties aan te passen, behalve dat we het kampioenschap met Lando willen proberen te veroveren", aldus Stella.

Dat laatste kan klinken als het definitief aanwijzen van een nummer één, maar daar is Stella het niet mee eens: "Ik denk dat nummer één goed werkt als headline (voor een artikel red.), maar ik weet niet zeker of het in de echte wereld wel zo goed werkt. Het is gewoon heel moeilijk om deze definitie in de echte wereld te implementeren. Ik denk dat het beter is om als team te blijven werken, de mening van beide coureurs te horen en dan samen te werken om, zoals ik al zei, te proberen dit doel na te streven in beide kampioenschappen, want het ziet er nu naar uit dat het coureurskampioenschap zeker tot de mogelijkheden behoort."

"Weet je, we waren een beetje voorzichtig. Zelfs voor Monza. Maar ik denk dat we nu zien dat McLaren kan concurreren op circuits waar we vorig jaar niet competitief waren. Dus ik denk dat het over het geheel genomen een zeer competitief pakket is en dit kan een zeer belangrijk wapen zijn voor Lando in het bijzonder, in de jacht op het kampioenschap", zo sluit Stella af.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel