Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren-teambaas tot op bot gemotiveerd: "Speciale betekenis om Verstappen hier te verslaan"

Andrea Stella weet hoe belangrijk een McLaren-overwinning op Zandvoort zal zijn. De Italiaan is dan ook extreem gemotiveerd om te zegevieren in het hol van de leeuw.

Norris Verstappen Qualifying Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Lando Norris start de race in Zandvoort op poleposition, nadat hij Verstappen met 0,356 seconde zijn vierde pole op zijn thuiscircuit ontnam. Sinds de F1 in 2021 terugkeerde naar Zandvoort, heeft Verstappen alle drie races dominant gewonnen. Aan die reeks wil het team uit Woking maar al te graag een einde maken. 

De MCL38 wordt momenteel gezien als de snelste auto op de grid. Teambaas Andrea Stella wilde na afloop van de kwalificatie echter even niet over techniek en dergelijke zaken praten, maar ging voor de verandering juist meer op de emotionele tour.

"Ook al ben ik een engineer, ik weet dat het een speciale betekenis zou hebben om Red Bull en Max hier te verslaan. Ondanks dat het numeriek gezien hetzelfde aantal punten oplevert", zo vertelt de Italiaan aan de media, waaronder RacingNews365.

"Maar het zou zeker een speciale betekenis hebben. Ik zou aan die speciale betekenis nog willen toevoegen dat Zandvoort qua lay-out van het circuit een beetje een probleem is geweest voor McLaren," aldus Stella, die daarna alsnog zijn technische pet weer op zet. "Het is een plek waar we tot dusver niet erg goed hebben gepresteerd, dus als we tijdens de race sterk kunnen presteren, zou dat zeer bemoedigend zijn voor de vooruitgang die we hebben geboekt."

"Het is interessant dat de punten waar we nu juist sterk op presteren op een circuit als dit, datgene is wat in het verleden - en als ik zeg in het verleden, niet meer dan 12 maanden geleden - onze grootste zwakte was. Ons technische team is erin geslaagd om de karakteristieken van de auto te veranderen en de auto competitiever te maken op punten waar we voorheen juist zwak waren."

"Dit waren de gebieden die je vaak tegenkomt op de meeste circuits. Daar wil je dus echt competitief zijn, in plaats van competitief in hogesnelheidsbochten en rechte stukken zoals we een paar keer per jaar waren", zo voegt Stella toe. 

Wind mee of niet

De omstandigheden op Zandvoort zijn het hele weekend al zwaar, met harde wind en af en toe hevige regen, waardoor actie op de baan onder droge omstandigheden beperkt blijft. Verstappen had het na de kwalificatie vooral over de wind, maar Stella gelooft dat de sterke eigenschappen van de McLaren-bolide de windgevoeligheid kunnen overwinnen.

"Hoe meer grip je hebt, hoe beter je bestand bent tegen de wind. Niet noodzakelijkerwijs omdat je auto is ontworpen voor dit windniveau, maar gewoon omdat je wat meer grip hebt", zo vertelt hij. "Als ik zeg dat we misschien meer grip hebben, dan is dat in sommige bochten het geval, zoals in bocht 7. Dat zijn vooral de lange bochten met hoge snelheden. Red Bull is veruit de beste auto en zij winnen tijd in die bocht. Het gaat meer om de eigenschappen van de auto en de algehele grip, dan dat we robuuster zijn tegen de wind."

Ook interessant:

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel