Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Nederland 2024

Pirelli doet vroege gooi naar ideale strategie Formule 1 GP Nederland

Met welke banden gaan Max Verstappen, Lando Norris en Lewis Hamilton de strijd aan in de GP van Nederland? En wat wordt de beste strategie?

XPB 1232786 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tijdens de GP van Nederland kunnen de teams kiezen uit de drie hardst mogelijke compounds. Pirelli neemt namelijk de C1 (hard), de C2, (medium) en C3 (zacht) mee voor de coureurs. 

Pirelli kiest voor de hardste banden vanwege de specifieke layout van Circuit Zandvoort. Vooral de schuine bochten 3 en 14, met respectievelijke een helling van 19 en 18 graden, maken de baan volgens de Italiaanse fabrikant uniek.

Ook vanwege kans op sterk veranderende omstandigheden tijdens de race krijgen de harde banden de voorkeur. "Vorig jaar zorgde dit ervoor dat tijdens de race alle vijf de beschikbare bandentypen (ook intermediates en wets, red.) werden gebruikt. Er waren veel inhaalacties en een recordaantal van 82 pitstops."

Volgens Pirelli wijzen simulaties uit dat één stop de snelste strategie is, vooral omdat inhalen in theorie zelden voorkomt, omdat het circuit erg smal is en er weinig rechte stukken zijn. Als het warm is, zouden de hardere compounds favoriet moeten zijn, maar bij koeler weer zou de zachte band een bruikbare band worden.

Ook interessant:

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel