Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Red Bull voelt hete adem in de nek: constructeurstitel onder de loep

De zomerstop in de Formule 1 is aangebroken. Tijd om de eerste seizoenshelft onder de loep te nemen. Deze keer: waar staan de teams na veertien races, in vergelijking met vorig jaar?

Verstappen Miami Sprint win
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De Formule 1 gaat na veertien races de zomerstop in. Met nog tien races te gaan zijn beide kampioenschappen nog alles behalve beslist. Maar hoe verhouden de teams en coureurs zich tot elkaar ten opzichte van een jaar geleden? RacingNews365 zet het voor je op een rijtje! In deel 1 kijken we naar het constructeurskampioenschap.

We doen dat aan de hand van twee categorieën: De bovenste vijf en de onderste vijf. Want zowel in 2023 als dit jaar wordt de top vijf gevormd door Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren en Aston Martin. Plek 6 tot en met 10 is waar we Alpine, Williams, Visa Cash App RB (AlphaTauri in 2023), Haas en Stake F1 (Alfa Romeo in 2023) terugvinden. Verder is het ook goed om te weten dat we niet vergelijken met de zomerstop van vorig jaar. Toen waren er namelijk pas twaalf races verreden. Daarom kijken we niet naar het aantal punten bij het ingaan van de zomerstop, maar na veertien verreden races.

De kop

2023 zal voor altijd de boeken in gaan als het jaar waarin Max Verstappen en Red Bull extreem domineerden in de Formule 1. Kijkend naar de constructeursstand kon Red Bull de titel na veertien races praktisch al bijschrijven. Na de Grand Prix van Italië, toen race nummer 14 van het seizoen, had Red Bull 583 punten. Tweede destijds was Mercedes met 273 punten. Het team van Verstappen had bijna het dubbele aantal punten dan de naaste concurrent en ging zonder enige druk richting haar zesde constructeurstitel.

Hoe anders is dat dit jaar. Red Bull heeft bijna 200 punten minder behaald, namelijk 408, en voelt de hete adem van de concurrentie in de nek. McLaren is dit jaar de nummer twee met 366 punten. Een enorme verbetering voor het team uit Woking, dat het vorig jaar na 14 races met 115 punten en P5 moest doen. De vooruitgang van McLaren is bewonderingswaardig te noemen, maar ook Ferrari heeft een flinke stap gemaakt. Waar de Scuderia vorig jaar 'slechts' 228 punten wist te behalen in 14 pogingen, zijn er dat dit jaar al 345. Qua positie in het kampioenschap is Ferrari er niet op vooruit gegaan: toen P3 en nu nog steeds P3.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Mercedes valt dan weer een beetje tegen. Je zou het bijna niet verwachten, gezien de vorm waar de Zilverpijlen momenteel in verkeren, maar vorig jaar had het team uit Brackley meer punten dan nu. In 2023 had Mercedes na de Grand Prix van Italië 273 punten. Dit jaar zijn dat er 266. Een marginaal verschil natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat Mercedes twee plekken terugvalt in het kampioenschap: Toen P2, nu P4. 

Dan het laatste team van de top vijf: Aston Martin. Het team van Fernando Alonso en Lance Stroll had in 2023 een waanzinnige start, met 6 podiums in de eerste 8 Grands Prix. Daarna kwam de klad er in en raakte Aston Martin vooral achterop in de ontwikkelingsstrijd. Die trend heeft zich voortgezet, want dit jaar heeft het team uit Silverstone nog niet eens de helft van het aantal punten van vorig jaar. In 2023 stond Aston Martin op P4 met 217 punten. Dit jaar moeten zij het doen met P5 en 'slechts' 73 punten. Tijdens een 'normaal' weekend lijkt P9 steeds het hoogst haalbare voor het hyperambitieuze team van Lawrence Stroll.

De achterhoede

Dan door naar de onderkant van het veld. Waar vorig jaar de punten al duur waren voor de kleinere team, is dat in 2024 alleen maar erger geworden. Sterker nog, in 2023 scoorden alle teams punten in de eerste 14 races. Iets wat dit jaar niet het geval is...

Want dit jaar heeft 'de leider van de achterhoede' slechts 34 punten. Visa Cash App RB heeft zich, na een lastige start, opgewerkt tot de koploper van de onderste regionen. Het is een groot verschil met vorig jaar, want toen was AlphaTauri, zoals het team toen nog heette, de onbetwiste hekkensluiter. Slechts 3 puntjes wist het Italiaanse Red Bull-team toen te verzamelen. Toch wordt RB op de hielen gezeten door die andere positieve verrassing: Haas.

Nog voor het seizoen was begonnen kwam Haas met de volgende woorden naar buiten: "Wij zullen dit jaar de langzaamste auto zijn". Niets bleek minder waar, want het Amerikaanse team wist al 27 punten te verzamelen en staat momenteel op de zevende plaats in het kampioenschap. Uiterst knap van het kleine team, zeker als je bedenkt dat ze vorig jaar maar 11 punten wisten te verzamelen na 14 races. Sterker nog, Haas eindigde het jaar op de laatste plaats met slechts 12 punten.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Dan de drie onbetwiste tegenvallers van het jaar: Alpine, Williams en Stake F1/Sauber. Het verhaal bij Alpine is bekend. Het Franse team stond vorig jaar nog zesde met 73 punten, maar komt dit jaar totaal niet uit de verf. Ruzies, crashende teamgenoten en een ontzettend slechte auto zorgen ervoor dat Alpine momenteel maar 11 puntjes heeft verzameld.

Ook bij Williams loopt het nog niet zoals gewenst. Oké, daar is weinig ruzie, sterker nog, het moraal is erg hoog. Carlos Sainz komt volgend jaar het iconische Britse team versterken en dus lijken er goede dingen te gebeuren achter de schermen bij Williams. Toch is dat op de baan nog niet te zien: slechts 4 punten voor Williams in 2024. Vorig jaar stond Williams na 14 races al op 21 punten. 

En dan de hekkensluiter van dit jaar: Stake F1. Vorig jaar onder de naam van Alfa Romeo ging het ook al niet al te best, maar nog altijd beter dan dit jaar. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu zijn nog puntloos en dus heeft het team ook nog geen punten achter haar naam staan. Vorig jaar waren er dat op dit punt al 10. En niets lijkt er momenteel op te duiden dat dat snel gaat veranderen. Stake F1 is met afstand het langzaamste team op de grid en kan, ook op een goede dag, totaal niet in de buurt van de punten komen. Er is nog veel werk te verzetten voor men de transitie maakt naar Audi in 2026...

Bekijk hieronder de verschillen tussen 2023 en 2024!

Ook interessant:

Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen

In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?

Bekijk je de podcast liever op YouTube, dan kan dat hier.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel