Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Sainz weet waar start vol incidenten vandaan kwam: "Dit is onacceptabel"

Nee, Carlos Sainz heeft geen fijne Grand Prix van Las Vegas achter de rug. De Spanjaard werd eerder dit weekend slachtoffer van een losgeschoten putdeksel en spinde tot overmaat van ramp bij de start van de race. Een chagrijnige Sainz wijst de oorzaak aan.

Sainz Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz loopt al het hele Grand Prix-weekend woedend rond in Las Vegas. De Spanjaard kreeg een gridstraf vanwege het wisselen van zijn batterij, terwijl hij niets aan het putdekselincident kon doen in de eerste vrije training. Sainz moest daardoor vanaf de twaalfde plaats starten en kende een dramatische start. De Ferrari-coureur raakte Lewis Hamilton, spinde, moest een vroege stop maken en kwam uiteindelijk niet verder dan de zesde plaats. Sainz is wederom boos na afloop en heeft daar een opmerkelijke reden voor.

"De start was ontzettend tricky", vertelt de 29-jarige Sainz tegenover onder meer RacingNews365. "De binnenkant van de baan was vies door olie. Bovendien had ik last van koude banden en de vieze lucht achter de bolides. Ik zag al een oliespoor achter de auto's van de rijdersparade. Daar moet de FIA echt naar kijken, want het is onacceptabel dat we een uur voor de race auto's laten rijden die olie lekken. Het is gewoon oneerlijk."

Sainz denkt dat de startcrashes ontstonden door olie

"De olie veroorzaakte misschien wel heel wat crashes in de eerste bocht", vervolgt Sainz zijn verhaal. "Waarschijnlijk had ik daarna een klein probleem met de ophanging of het stuur, maar het weerhield me er niet van om door te rijden. Ik vind het ontzettend jammer dat ik niet om de zege heb kunnen strijden, want het leek erop dat de auto daar snel genoeg voor was. Het had een leuke race kunnen worden."

Ferrari maande de Spanjaard ook tot het koelen van de auto, omdat de temperaturen te hoog werden toen Sainz in verkeer reed. "Ik was de schade aan het beperken in het verkeer en deed veel aan lift and coast. We moesten er voorbij, want het was noodzakelijk dat ik de motor ging sparen en de banden niet liet grainen. Het zou nooit een makkelijke race meer worden, maar ik ben blij dat ik vanuit een dramatische positie nog zesde ben geworden."

Sainz maakt zich hardop zorgen over de veiligheid van het nieuwe stratencircuit. "We moeten naar een oplossing zoeken qua veiligheid. De eerste ronde op koude banden was echt bizar en ik kan ook niet uitleggen hoe het is om 340 kilometer per uur te rijden terwijl je weet dat de auto niet gaat stoppen als je remt. Na de herstart leek het alsof ik op ijs reed."

Bekijk hieronder de beelden van de start!

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na zeer teleurstellende tweede training Verstappen in Singapore