Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Steiner ziet opmerkelijke McLaren-ommekeer: "Ze waren nergens"

De opmars van McLaren in het afgelopen jaar is op zijn minst opzienbarend te noemen. Guenther Steiner laat zijn licht schijnen op de opmars van het team uit Woking.

Norris win Miami 2024
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Als je aan het begin van 2023 had voorspeld dat McLaren er op dit moment zó goed bij zou staan, werd je waarschijnlijk voor gek verklaard. Het is toch opmerkelijk hoe snel het team uit Woking de oplossing heeft gevonden om de strijd aan te kunnen gaan met Red Bull Racing.

Daar waar McLaren vorig jaar 'slechts' negen podiumplekken pakte, zijn ze daar nu na veertien races al ruimschoots overheen. Bovendien pakten Lando Norris en Oscar Piastri allebei hun eerste F1-overwinning. En McLaren heeft nu al meer punten gescoord dan in heel 2023 bij elkaar.

Guenther Steiner is in ieder geval onder de indruk hoe McLaren de problemen van begin 2023 heeft opgelost. Hij schrijft dit toe naar het feit dat het team de regelgeving goed begrijpt. "Absoluut. Maar ik ga niet zeggen hoe goed ze nu zijn", aldus Steiner in de podcast van RacingNews365.com. "Ik ga terug naar 2023. Toen ze zichzelf op de baan lieten zien, waren ze nergens."

'Ontwikkelen voor de behoeften'

"Maar een aantal races later haalden ze hun achterstand in en begonnen ze goed te worden. Toen zaten ze in de top drie of top vier. In 2024 komen ze terug en maken ze de volgende stap. Ik denk dat ze eigenlijk goed begrijpen wat er nodig is om deze nieuwste regelgeving goed te laten werken", legt de voormalig teambaas van Haas uit.

"Het stuiteren en al dat soort dingen, het is zo moeilijk te begrijpen. Maar als je het wel begrijpt, kun je eraan werken en de ontwikkeling in goede banen leiden. Maar een aantal teams heeft dit jaar upgrades gebracht, waardoor de auto eigenlijk langzamer werd. Ook al toonde de auto dan in de windtunnel aan dat er meer downforce werd gegenereerd... Maar je kunt bepaalde dingen niet simuleren in de windtunnel, van wat deze auto's op het circuit doen."

"Ik denk dat McLaren gewoon heel goed begrijpt wat er nodig is en als ze ontwikkelen, ontwikkelen ze voor de behoeften van de auto. Ze kijken niet alleen maar naar meer downforce die je vervolgens niet kunt gebruiken, omdat de auto dan niet meer goed te besturen is", zo concludeert Steiner.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel