We beginnen met de vrijdag, toen Daniel Ricciardo tijdens een vrije training zijn hand brak. Hij zou beter moeten weten dan dat: zijn stuur vasthouden tijdens een crash... Dit zorgde voor een moeilijke situatie bij AlphaTauri, want Daniel met een gebroken hand stond zeker niet op de planning. Ik vond dat Liam Lawson (de invaller van Ricciardo, red.) het heel goed heeft gedaan afgelopen weekend. Daar mag hij echt trots op zijn. Maar toch, als team zelf hebben ze het nog steeds moeilijk. Ze zitten nog steeds bij de onderste drie of vier teams waar ze, ondanks af en toe goede prestaties te leveren, nog altijd in de achterhoede vechten. Op vrijdag was de conclusie dat McLaren ergens ver bovenaan staat. Zeer sterk. Zowel Lando Norris als Oscar Piastri hebben het fantastisch gedaan. Ik had het gevoel dat er daarnaast ook veel verbetering was bij Aston Martin, dat waar Fernando Alonso duidelijk meer te bieden had dan Lance Stroll. Laatstgenoemde leek alleen maar te worstelen in het hele weekend.
Ferrari en Mercedes in de problemen
Ondertussen waren Mercedes en Ferrari nergens te bekennen. Ik weet niet wat Ferrari allemaal aan het doen is, maar dit gaat van kwaad tot erger. En de volgende race is hun thuisrace... Ferrari heeft dit van 1979 tot 2000 meegemaakt, tussen Jody Sheckter en Michael Schumacher, maar ze lijken gewoon niet de vooruitgang te boeken die ze zouden moeten boeken. Mercedes is daarnaast ook niet meer hetzelfde team dat alle kampioenschappen won van 2014 tot en met 2020. Ze hebben het zwaar en ik zie ze er dit jaar niet bovenop komen. Er is genoeg tijd voor iedereen om zich te herstellen, maar ik zie dat gewoon niet gebeuren bij Mercedes of Ferrari. We zitten in de tweede helft van het seizoen en ze maken nog steeds dezelfde fouten die ze aan het begin van het seizoen maakten. Ondanks de upgrades van Mercedes heb ik het gevoel dat McLaren en Aston Martin beter uit de zomerstop zijn gekomen en dus een betere auto hebben dan een aantal weken geleden. Ik denk dat we een aantal interessante races gaan zien voor de tweede plaats bij de constructeurs en verder naar beneden in het klassement.
Verstappen onaantastbaar
Thuisheld Max Verstappen was duidelijk ongenaakbaar, wat geweldig was voor de Nederlandse fans. Heel Zandvoort kleurde oranje en ik vond de Grand Prix in zijn geheel fantastisch georganiseerd. André Rieu die het volkslied deed, dat was ongelooflijk goed gedaan en de manier waarop de Nederlandse vlag werd vertegenwoordigd in het publiek: ze hebben er echt moeite voor gedaan en het was een genot om naar te kijken. Wel waren er bij Red Bull wat vraagtekens rondom de beslissing om Max als eerste de pitstraat in te sturen, zodat hij Sergio Perez kon undercutten. Maar ja, het is wat het is. Sergio was eerder nog vanaf de zevende plaats strategisch de winnaar door hem als eerste naar binnen te halen: dat bracht hem de leiding, maar Max moest en zou de race gaan winnen. Max won om de redenen die we allemaal kennen en dat heeft geen verdere uitleg meer nodig, maar Sergio heeft het ook zeker goed gedaan. Hij heeft, zoals hij dit jaar al veel te vaak heeft moeten doen, op zondag goedgemaakt wat hij op zaterdag heeft verloren. Eigenlijk is dat best matig.
Williams subliem
Vooral Alex Albon kende een fantastisch weekend. Hij startte vanaf de vierde plaats en dat siert Williams, dat ook een team is dat naar voren begint te komen. Ze worstelen nog een beetje met Logan Sargeant, maar als je twee echt goede coureurs in die auto zet, dan denk ik dat ze volgend jaar een hele macht gaan worden. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het beter doen dan grote teams als Mercedes en Ferrari. De nieuwe teambaas van Williams, James Vowles, neemt natuurlijk veel talent mee van Mercedes. Je ziet dat de langzame, secure verandering van een paar mensen hier en daar - maar niet te veel - en het rustig doorontwikkelen van de auto stappen in de goede richting doet zetten. Met name vanwege de budgetcap moeten ze het geld verstandig besteden. Als je weet waar je dat geld het beste kan uitgeven, dan zal een team meer succes boeken. Dat zagen we bij Aston Martin, we zien het nu bij Williams en waar we het al helemaal zien, dat is bij McLaren. De Britse renstal heeft goede upgrades doorgevoerd, goede coureurs in dienst en een perfecte positie binnen de sport. Meestal staan ze op de perfecte plaats om voor de tweede of derde plaats te gaan en overtreffen ze Mercedes en Ferrari op het gebied van podiumplaatsen. Ik vind dat ze het ontzettend goed doen.
Meest gelezen