Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen hakt in op nieuwe F1-regel: "Verschrikkelijk en extreem gevaarlijk"

Nee, Max Verstappen is geen fan van de nieuwe reglementen die moeten voorkomen dat de coureurs elkaar in de weg zitten in de pitstraat. De Nederlander trekt fel van leer.

Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Sinds de Grand Prix van Italië wordt er in de Formule 1 elk raceweekend een maximale rondetijd ingesteld tijdens de kwalificatie. De coureurs mogen niet te langzaam rijden tijdens hun opwarmrondes of cool downrondes, want anders kunnen ze een straf krijgen. Deze regel werd ingevoerd om chaos in de laatste sector te voorkomen in de kwalificatie, omdat iedereen daar vaak tergend langzaam een gat probeerde te creëren.

Die regel creëerde echter een geheel nieuw probleem. Omdat de coureurs dus niet meer langzaam mogen rijden om gaten te creëren, doen ze dat nu al bij het uitkomen van de pitstraat. In Singapore bijvoorbeeld stond Max Verstappen lang stil voor het groene stoplicht, om een gat te creëren, waarbij hij de coureurs achter hem ophield. Het zorgde voor een onderzoek maar zijn actie, die uiteindelijk onbestraft bleef.

In Mexico was het weer zo ver, toen Verstappen samen met twee andere coureurs iets vergelijkbaars deed. Opnieuw een onderzoek, opnieuw geen straffen. De wedstrijdleiding greep in aanloop naar het Braziliaanse GP-weekend in en voerde een nieuwe regel in. In de pitstraat mag er niet meer stil worden gestaan als de lichten op groen zijn. De coureurs konden bij het uitkomen van de pitstraat een gat creëren, maar moesten dan wel zo ver mogelijk naar links rijden, zodat andere coureurs er eventueel voorbij kunnen rijden.

Verstappen laat van zich horen

Gevraagd naar die nieuwe regel, is Verstappen er absoluut niet over te spreken. Als deze regel in de toekomst op andere circuits ook van kracht wordt, dan gaat dat voor hachelijke momenten zorgen, vreest de drievoudig Formule 1-kampioen. "Het is verschrikkelijk. Op dit circuit (in Brazilië red.) is de pit exit heel lang en staan er muren. Als je dit op andere circuits implementeert, rijden coureurs soms langzaam terwijl er auto's met meer dan 300 kilometer per uur langs vliegen. Dat maakt het extreem gevaarlijk", hekelt hij.

"Voor mij werkt dit dus totaal niet. Het zorgt alleen maar voor meer problemen. Kijk maar wat er op zaterdag gebeurde. Mensen gingen het gras op, ik bijvoorbeeld, om andere auto's in te halen. Een zooitje. Elke kwalificatie opnieuw worden er bovendien weer zes of acht coureurs genoteerd omdat ze zich niet aan de maximale tijd houden. Ik weet niet wat ze hiermee willen bereiken", aldus de Nederlander.

Teamgenootje Sergio Perez is minder uitgesproken. "Iedereen weet wat de regel is die nu geldt. Degenen die de regel niet respecteerden, zijn bestraft, zoals het hoort. Of de regel n nou goed is of niet, we moeten ons eraan houden. Iedereen wist wat de regels waren, dus ik denk dat het goed is dat de stewards ons aan die regels houden", aldus de Mexicaan.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel