Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Verstappen met klein strategisch nadeel in GP België

Het circuit van Spa-Francorchamps levert vrijwel altijd leuke races op. Ook nu lijken we ons op te kunnen maken voor een mooie Grand Prix van België. Want volgens Pirelli wordt het een strategische slijtageslag.

Verstappen FP1 Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ondanks het feit dat we 'maar' 44 rondes gaan racen, belooft de Grand Prix van België veel spektakel. En niet alleen op de baan, want ook in de pitstraat wordt een hoop drukte verwacht. Volgens Pirelli kunnen we ons namelijk gaan opmaken voor een tweestopper en misschien zelfs wel een driestopper.

De snelste manier om naar de finish te rijden op Spa-Francorchamps is volgens de Italiaanse bandenfabrikant een tweestopper. Je zou dan moeten starten op de mediumband en tussen ronde 10 en 15 moeten wisselen naar de harde band. De tweede stop zou vervolgens tussen ronde 25 en 30 zijn en ook dan schrijft Pirelli de harde band voor. Net iets minder snel, maar nog steeds interessant is vrijwel dezelfde aanpak, alleen in dat geval ga je bij de tweede stop terug naar de mediums. In dat geval zul je wel langer met de harde band moeten doen, want volgens de Italianen is een tweede stop dan gewenst tussen rondje 28 en 33.

De echte waaghalzen kunnen er ook voor kiezen om de harde band helemaal links te laten liggen. In dat geval begin je op de zachte band, om tussen ronde 7 en 12 te wisselen naar de mediums. Een tweede stop zou dan tussen ronde 23 en 28 zijn, waarbij je van medium naar medium gaat. Wanneer deze strategie gekozen wordt, zal de coureur wel een vrij lange stint op de mediums moeten rijden.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

Beschikbare banden

Belangrijk is dus welke banden de coureurs nog tot hun beschikking hebben. Goed nieuws hierbij is dat, vanwege de natte omstandigheden in zowel VT3 als de kwalificatie, de teams en coureurs nog extra veel slicks hebben liggen. Toch zijn er wel grote verschillen te zien.

Zo hebben ze bij Red Bull nog maar één nieuwe set harde banden over. Daar staan wel twee nieuwe sets medium tegenover. Softs, die hebben Max Verstappen en Sergio Perez nog in overvloed: 3 nieuwe sets zachte banden. Toch is dit een strategisch nadeel als je de bedachte strategieën van Pirelli bekijkt. Want de snelste strategie (medium-hard-hard) is al van tafel bij Red Bull. De kans is sowieso groot dat beide coureurs op een andere strategie gezet worden, waarbij je niet vreemd moet opkijken als Verstappen op de harde banden gaat beginnen en een extra lange stint gaat rijden in het begin. Waarom dat is, legden we al eerder uit aan de hand van de kwalificatieresultaten

Feit is wel dat, wanneer Verstappen voor de harde band bij de start kiest, hij flink in het nadeel is bij de start van de race. In onderstaande afbeelding is dat duidelijk te zien. De harde band biedt beduidend minder grip dan de medium of de soft-band.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

De concurrentie

Wat heeft de concurrentie dan nog over? Simpel gezegd: betere banden dan Red Bull. Want zowel McLaren als Ferrari en Mercedes beschikken allemaal nog over twee setjes harde banden. Zij kunnen dus allemaal voor de snelste strategie gaan. Leclerc heeft zelfs ook nog twee sets nieuwe mediums over. De man op pole heeft dus de meeste keuze van alle coureurs. Daar staat wel tegenover dat hij maar twee nieuwe sets zacht over heeft, maar de kans dat hij die allemaal gaat gebruiken is erg klein.

Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Max Wolff betuigt spijt over enorme crash Verstappen op Silverstone