Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Voormalig F1-strategist verklaart strategische missers bij McLaren

McLaren is qua strategie niet het meest constante team gebleken sinds het moment dat ze vechten om de overwinningen. Maar waar ligt dat toch aan? Voormalig strategist van Aston Martin, Bernie Collins, heeft wel een verklaring.

Norris pitstop Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren zat er in de eerste races van het jaar nog niet zo goed bij, maar dat is flink veranderd sinds de grote upgrade in Miami. Sindsdien heeft het team uit Woking elke race minimaal één podiumplek gepakt en ook Lando Norris en Oscar Piastri weten inmiddels wat winnen is in de Formule 1.

Toch is McLaren ook heel wat overwinningen misgelopen sinds Miami. In Spanje en op Silverstone had de Britse equipe misschien ook wel moeten winnen. Vooral qua strategie lijkt het team uit Woking tekort te komen. Voormalig strategist bij Aston Martin, Bernie Collins, velt haar oordeel in de James Allen on F1-podcast. Ze stelt dat McLaren meedogenlozer moet zijn. "Ik denk dat dat een deel van het probleem is bij McLaren. Als je een coureur continu vraagt welke band hij op de auto wil hebben, dan vertraag je het proces rond de besluitvorming op een natuurlijke wijze", zo begint Collins haar verhaal.

"Des te onafhankelijker je de mensen maakt die de beslissingen nemen, des te sneller worden de beslissingen genomen. Je zag het ook bij de stop van Norris op Silverstone. Ze waren gefocust op het feit: moet er een zachte, medium of harde band op? Maar de eerste vraag zou moeten zijn: in welke ronde moeten we naar de slicks gaan? En laat iemand anders die andere keuze (welke band, red.) maken. De teams die het vertrouwen en die onafhankelijkheid hebben, werken het beste samen."

Daarbij maakt het volgens Collins niet uit waar je in het veld actief bent. "Ik heb het gevoel dat strategie in het middenveld net zo moeilijk is als strategie voorin het veld. Sommigen zullen het daar mee eens zijn en sommigen niet, maar je vecht nog steeds voor elke positie en elk punt. En McLaren is in het verleden erg goed geweest qua strategie." Daarnaast zijn er twee aspecten die zijn veranderd. "De samenstelling aan de pitmuur is wat anders geworden. Bovendien verandert het niveau van de teams waartegen je vecht, als je hogerop komt."

De voormalig strategist van Aston Martin haalt tot slot nog één ding aan. "Ik heb in elke race waaraan ik heb gewerkt elke beslissing geanalyseerd die de andere teams namen. En ik heb het gevoel dat ik een vrij goed idee had waarom Red Bull en Mercedes bepaalde beslissingen namen. Ik twijfel er niet aan dat McLaren hetzelfde doet. Maar als je vooruit gaat, is dit hetgeen waar je op hebt gewacht. Hier heeft het hele team op gewacht, op deze kans."

Ook interessant:

Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer

Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel