Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen dit weekend zonder 'bazooka's' rijdt

Een groot update-pakket voor Red Bull in Hongarije, maar de meest opvallende is toch wel de motorkap. Daar waar Max Verstappen eerst met twee 'bazooka's' op de auto reed, zijn die nu verdwenen. Waarom heeft Red Bull die keuze gemaakt? Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt het je uit.

Red Bull heeft in Hongarije een grote update geïntroduceerd. Vooral met de betrekking tot de motorkap van de RB20 van Max Verstappen is men flink van filosofie veranderd. Bij de nieuwe versie zijn de lompe 'bazooka's' die de RB20 tot nu toe hebben gekenmerkt, verdwenen en vervangen door een slanker carrosseriegedeelte. Maar welke effect heeft deze verandering op de Red Bull van de regerend wereldkampioen?

Vrij simpel gezegd levert het weglaten van de 'bazooka's' minder aerodynamische weerstand op. Ook zien we een noemenswaardige vergroting van de hitte-afvoerroosters. Het is daarom een ingrijpende verandering met meerdere gevolgen, zowel op het gebied van betrouwbaarheid als prestaties. Voor Red Bull is er ook een ideale vergelijking te maken tussen de nieuwe en de oude RB20, omdat Perez nog met de oude motorkap aan de start verschijnt. Op deze manier krijgt het team uit Milton Keynes een goed beeld over welke filosofie de beste is, ook gezien de extreme omstandigheden in Boedapest.

De aangebrachte wijzigingen aan de RB20 van Verstappen hebben een behoorlijke invloed op de bovenste stroomlijnen van de auto, maar zijn ook van invloed op de druk op het onderste deel van de auto. In de praktijk botst de nieuwe vorm van de bovenste bodywork en de de grotere ventilatieroosters gedeeltelijk met het oorspronkelijke concept van de RB20. De sidepods van Verstappen's auto zijn namelijk voller aan de achterzijde en minder taps toelopend dan die op de auto van Perez. Dit zorgt voor een volledig andere beheersing van de luchtstroom die langs het onderste gedeelte van de sidepods stroomt. Hierdoor wordt de effectiviteit van de vloer gewijzigd wat betreft de downforce die gegenereerd wordt. 

Het is een verschil dat op dit circuit als verwaarloosbaar kan worden beschouwd, maar dat, indien de nieuwe configuratie definitief wordt doorgevoerd op andere circuits, een grote invloed kan hebben op het gedrag van de Red Bull. Kortom, hoewel deze wijziging in Hongarije meer te beschouwen is als een betrouwbaarheids-update, gezien de extreme warme omstandigheden, is het een flinke wijziging aan het toch wel succesvolle concept van de RB20. Ondanks deze wijzigingen blijft de opstelling van de radiatoren op vier niveaus ongewijzigd. Voor Red Bull is dit een belangrijk weekend om te testen of deze nieuwe filosofie een goede samenhang creëert met de nieuwe aerodynamische configuratie. 

Bekijk hieronder de geüpdatete RB20 van Max Verstappen van dichtbij!

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel