Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

FIA-maatregelen temperen dominantie Verstappen: "Daardoor werd het lastiger"

Max Verstappen leek ogenschijnlijk simpel naar zijn veertiende zege van het seizoen te rijden in Qatar. Toch was het gat richting Oscar Piastri, die tweede werd, 'maar' iets meer dan vier seconden. Verstappen heeft daar wel een verklaring voor.

Verstappen Qatar win
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen deelt geen cadeautjes uit. De Nederlander stelde in de sprintrace zijn derde wereldtitel veilig, waarna hij een dag later soeverein naar de overwinning reed. Het klinkt allemaal als een normaal weekend, maar de McLarens hadden een betere snelheid te pakken dan menig kijker meekreeg. Dat was Verstappen ook opgevallen, al kon hij tegenover onder andere RacingNews365 ook meteen de oorzaak aanwijzen.

"Ik denk dat de eerste stint mijn race gemaakt heeft, want op dat moment waren we heel snel", begint Verstappen zijn verhaal. "Qua bandensets waren we ten opzichte van McLaren in het nadeel, wat me vooral tijd kostte in de out laps. Na mijn laatste pitstop, die langzaam was, moest ik op de harde banden ook door wat verkeer. Daardoor werd het lastiger en was het gat kleiner dan nodig was geweest. Over het algemeen was het niet in ons voordeel dat we drie keer moesten stoppen, want de auto is goed als het op managen aankomt."

Verstappen deelt wel complimenten uit aan McLaren. "Oscar Piastri en Lando Norris zijn het hele weekend snel geweest, zeker toen we met minder brandstof onderweg waren. Je zag dat ze gedurende de race sneller en sneller werden. Toch hadden we alles onder controle. Ik denk dat we meer pace achter de hand hadden als het echt nodig was geweest, maar dat doet niets af aan de prestatie van McLaren."

Verstappen blij dat de veiligheid niet in het geding kwam

"Door de verplichte pitstops konden we meer op de banden leunen", vertelt Verstappen, die blij is dat er geen grote problemen ontstonden. "Uiteraard is het balen dat die regel in het leven werd geroepen, maar het belangrijkste is dat er gelukkig geen grote incidenten hebben plaatsgevonden."

Christian Horner, teambaas bij Red Bull, snapt volledig dat de FIA de mogelijke bandenproblemen een halt probeerde toe te roepen, maar benadrukt ook dat het de dominantie van Red Bull geen goed deed. "Vanuit veiligheidsoverwegingen is het volkomen logisch, maar voor ons was het niet de ideale strategie. Het werd een andere, voorspelbare race. Wij hebben ons gefocust op het minimaliseren van de risico's, zodat we Max altijd de best mogelijke banden konden geven."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel