Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

Hoe de slimme Alonso de Red Bull van Perez strategisch achter zich hield

Fernando Alonso kreeg het publiek op Interlagos en thuis in de huiskamers op de banken door zijn heerlijke gevecht met Sergio Perez. Maar hoe slaagde hij er toch in om de Mexicaan zo lang achter zich te houden?

Alonso Perez
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Fernando Alonso hield vele tientallen ronden Sergio Perez in de duidelijke snellere Red Bull achter zich. Een knappe prestatie, maar hoe speelde hij dat klaar? Hij vertelt het zelf tegenover onder andere RacingNews365 na afloop van de race. Er kwam een fraai staaltje management bij kijken.

Management van de banden, maar ook van de hybride systemen: "Het was een hele intense race, zonder ook maar een moment even te kunnen relaxen. Het was ook een hele strategische race. Ik moest de banden sparen, evenals de batterijen, puur om een DRS-kans voor Checo af te kunnen weren."

Even leek Alonso zich te verkijken op wat hij nog over had in vergelijking met Perez: "Ik dacht dat ik alles onder controle had, tot aan die laatste vijf ronden. Ik dacht dat ik wat meer over had en ik begon daarom iets meer te pushen, maar Checo kon hetzelfde doen. Ook zijn banden waren nog goed en hij wist me in te halen. Op dat moment dacht ik nog 'oké, dit is een gelopen race', maar ik kreeg alsnog een kans en die ene kans was genoeg."

Wisselende lijnen

De focus voor Alonso lag naar eigen zeggen elke ronde op de laatste paar bochten van het circuit Interlagos: "De vooroprijdende auto heeft altijd meer downforce, omdat je niet met de vuile lucht zit. Dat was gunstig voor het managen van de banden. Perez worstelde wat bij het ingaan van de bochten 10, 11 en 12 achter een andere auto. Dat was dan ook het spelletje dat we speelden. Die drie bochten waren cruciaal voor zijn kans om mij in het halen. Maar de auto voorop heeft altijd méér grip, altijd."

"Voor mij was het dus zaak om in die drie bochten geen fouten te maken. Op de rechte stukken gebruikte ik dan de batterijen om Checo geen kans te bieden. En voor wat betreft de lijnen... Ik reed steeds wat andere lijnen, om onvoorspelbaar te blijven. Als hij de binnenkant nam, nam ik soms de buitenkant en soms ook de binnenkant. Ik wilde hem daarbij niet de kans geven om in schone lucht te rijden. Het was aan mij om hem wat turbulentie voor de voeten te werpen."

Gevraagd op welke move uit de race hij het meest trots is, komt hij toch niet uit bij zijn counter op Perez: "Daar was veel commitment voor nodig, te meer omdat we op dat moment allebei een soort 'alles of niets'-gedachte hadden, maar de belangrijkste inhaalactie was die op Lewis Hamilton in bocht vier van de eerste ronde. Die heeft mijn race veranderd. Als ik langer met hem had moeten vechten waren de banden nooit goed genoeg geweest om die eerste stint te verlengen en had ik nooit het bandenvoordeel op Perez gehad in de daaropvolgende stints."

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"