Waar Ferrari gedurende de eerste races van het seizoen nog de duidelijke nummer twee was achter Red Bull, was dit niet het geval in China. Het Italiaanse Corriere della Sera somt op wat er allemaal misging voor het team van Maranello gedurende het raceweekend op het Shanghai International Circuit. "De afstelling, de banden, de discussie tussen Leclerc en Sainz. Ferrari dacht het goed te gaan doen, maar het werd het eerste zware verlies van het seizoen. Het was weer een beetje zoals vorig jaar, waar de coureurs bij Ferrari telkens én alleen moesten nadenken over hoe ze de banden in leven konden houden."
"Er ontstaan ook nog eens vonken bij Ferrari tussen de twee coureurs. Dat was tijdens de sprintrace, nog voor de black-out die uiteindelijk voor de Scuderia plaatsvond in de kwalificatie. Als men hoopte in de buurt van de Red Bulls te blijven, is die missie in ieder geval niet volbracht."
Het gevecht met de banden viel vooral op in de race op zondag. "In de sprintrace was het nog oké, maar na die race vond McLaren nog wat en ging het Ferrari voorbij. Men kwam in een negatieve spiraal terecht. Ferrari kreeg het niet voor elkaar om, in de korte tijd die je krijgt voor een sprintweekend, de juiste setting te vinden."
"Lando Norris was na Max Verstappen dan ook de coureur van de dag, maar Verstappen blijft nog altijd van een andere planeet. Op dit moment is Sergio Perez echter wel een betere versie van Rubens Barrichello. Verstappen was een samoerai in Japan en een draak in China. Voor Ferrari is het hopen op de upgrades die eraan zitten te komen."
Hoop op constructeurstitel vervlogen?
De Gazetta dello Sport gaat nog een stapje verder. "Ferrari had de racepace van een garnaal. Men had geen ritme. Eén ding werd duidelijk in China, dat de hoop van Frederic Vasseur op een constructeurstitel in 2024 meer weg heeft van een illusie."
De snelheid van Leclerc zag er wel hoopvol uit. "Misschien had men ook voor een podiumplek kunnen gaan, maar de strategie werd hem uiteindelijk fataal. Op de harde band kwam de pace van de Ferrari er namelijk niet uit en daardoor kon men niet de strijd aangaan met Norris en Perez."
Het akkefietje tussen de twee Ferrari-teamgenoten in de sprintrace, daar kon je op wachten volgens de krant. "Vanaf het moment dat het persbericht over de aankondiging van Lewis Hamilton eruit ging, kon je er vanuit gaan dat het moment een keer zou komen. In China was het dus zover en kwam er eindelijk de strijd tussen Leclerc en Sainz. Maar deze werd, zoals ook verwacht, professioneel weer opgelost. Toch maak je een opmerking zoals die van Leclerc over de boardradio niet zomaar. Dan heeft er al wat gespeeld wanneer je je teamgenoot verwijt harder te vechten tegen jou dan tegen andere coureurs. Beide coureurs zijn echter jonge gentlemans en zo bleven de gesprekken na afloop binnenkamers."
En dan was er natuurlijk ook nog Verstappen. "In de race probeerden de Ferrari-coureurs nog voor een podiumplaats te gaan, maar het is Verstappen die weer domineert. In het begin van de sprintrace leek er nog wat te halen omdat de Nederlander problemen had met de batterij, maar toen hij dat had opgelost vloog hij er vandoor. Verstappen was zoals altijd weer veel te snel. Hij pakte wederom de pole en reed daarna rustig weg van de rest van het veld. De anderen hebben hem niet eens gezien. Daarna mocht hij weer het Wilhelmus zingen, dat een zomerhit in Nederland zou kunnen worden."
De frictie tussen de Ferrari-teamgenoten
De Corriere dello Sport is ook van mening dat Ferrari een stap achteruit heeft gezet. Het is bij hen ook opgevallen dat de harde band niet optimaal werkte voor de Ferrari-bolide. "De SF-24 was heel langzaam op de harde band. We zagen een prachtige race waarin veel gebeurde, maar helaas zagen we geen Ferrari terug op het podium." Dit was volledig te wijten aan de bolide zelf. "Het echte probleem was de SF-24, die geen temperatuur kreeg in de harde banden van Ferrari. Het was goed om Ferrari tot nu toe als tweede kracht te zien in de Formule 1, maar in China was het McLaren dat het tweede team was en leek men net als halverwege vorig jaar aan een wederopstanding te beginnen."
"Het was teleurstellend om Ferrari zo te zien, in een race waar met twee safety cars van alles mogelijk was op strategisch gebied. Daarnaast kregen ook de coureurs het weer met elkaar aan de stok, doordat Leclerc al in de eerste bocht een actie deed waarbij Sainz posities verloor. Hij bracht zijn teamgenoot namelijk in moeilijkheden, zoals hij de dag ervoor Sainz verweet dit richting hem te doen. De twee zouden samen moeten werken, maar hun richtingen zijn veranderd." Niet heel gek, aangezien de Spanjaard zichzelf op de kaart wil zetten voor een stoeltje bij een ander team in 2025. "Men zou aan Ferrari moeten denken, maar Sainz wil zich zo goed mogelijk in de picture rijden, omdat hij onderhandelt met Red Bull, Mercedes en Audi."
Ook interessant:
De Grand Prix van China ligt achter ons en daarin gebeurde genoeg. Max Verstappen leek er op de vrijdag nog niet heel goed bij te zitten, maar hij pakte overtuigend de zege in de sprintrace en de Grand Prix.
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!