Ja, natuurlijk heeft bandenfabrikant Pirelli data van eerdere races die in China op het Shanghai International Circuit zijn verreden. Maar deze data één op één gebruiken voor de GP van komend weekend kan niet, zo legt Pirelli uit. Er wordt bij de GP van China gereden op de C2 (hard), C3 (medium) en C4 (zacht). In vergelijking met de race in 2019 dezelfde compounds.
"Maar het scenario is nu heel anders. Vijf jaar geleden waren de 13 inch banden nog in gebruik, gemonteerd op de vorige generatie auto's die een vlakke vloer hadden en een compleet andere aerodynamica dan de huidige auto. In feite is het voor de coureurs, de teams en Pirelli een kwestie van helemaal opnieuw beginnen, aangezien de vergelijkingen haast niet te maken zijn."
Wat volgens Pirelli ook meespeelt is het feit dat er bij de terugkeer in China ook direct een sprintweekend is. "Dat betekent dat er op vrijdag maar één uur vrije training is om de juiste set-up voor de auto's te vinden en vooral om de banden te evalueren tijdens een longrun op een circuit dat onvermijdelijk verre van optimaal zal zijn. Wat grip betreft, zal de evolutie van de baan, die sinds 2019 niet meer is veranderd en sindsdien slechts zeer sporadisch is gebruikt, waarschijnlijk zeer groot zijn. Dit betekent dat het werk in de simulator nog belangrijker wordt voor de coureurs en engineers, zowel in de aanloop naar het weekend als tijdens het weekend."
Ook interessant:
De GP van China staat voor de deur en dat is al even geleden! Wat kunnen de coureurs verwachten en wat mogen we verwachten van Verstappen? Hij is immers geen voorstander van de sprintopzet, zeker in China niet.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!