De Formule 1 gaat na veertien races de zomerstop in. Met nog tien races te gaan zijn beide kampioenschappen nog alles behalve beslist. Maar hoe verhouden de teams en coureurs zich tot elkaar ten opzichte van een jaar geleden? RacingNews365 zet het voor je op een rijtje! Eerder keken we al naar het constructeurskampioenschap, nu is het tijd om het kampioenschap bij de coureurs onder de loep te nemen.
We doen dat, net als eerder bij de teams, aan de hand van twee categorieën: De bovenste tien coureurs en de onderste tien coureurs. Verder is het ook goed om te weten dat we niet vergelijken met de zomerstop van vorig jaar. Toen waren er namelijk pas twaalf races verreden. Daarom kijken we niet naar het aantal punten bij het ingaan van de zomerstop, maar na veertien verreden races.
De strijd om de titel
Niet alleen bij de constructeurs is er een gevecht om de titel losgebarsten, maar ook bij de coureurs is er nog niets beslist. Dankzij de uitstekende ontwikkelingen van Lando Norris en McLaren in het algemeen is de Brit in de buurt gekomen van Max Verstappen. Bij de Nederlander loopt het dit jaar niet zo soepel als vorig jaar en dat is ook terug te zien in het aantal gescoorde punten. Waar Verstappen vorig jaar nog 364 punten behaalde na 14 races, zijn dat er dit jaar bijna 100 minder.
Verstappen staat dit jaar namelijk op 277 punten. 78 punten voor op zijn grootste concurrent: Lando Norris. De Brit komt 1 puntje te kort om de grens van 200 punten te doorbreken, maar kent een enorme opleving in vergelijking met vorig jaar. Want toen stond Norris op P8 met slechts 79 punten. Dat hij een goed jaar later een titelkandidaat zou zijn, had niemand aan zien komen. Opmerkelijk is de opmars van Norris dus te noemen, maar ook de terugval van Sergio Perez.
De Mexicaan stond vorig jaar namelijk tweede in het kampioenschap met 219 punten. Dit jaar komt de teamgenoot van Max Verstappen niet verder dan 131 punten en P7 in het kampioenschap. Dat laatste had overigens P8 kunnen zijn, als George Russell niet gediskwalificeerd was in België. Wil Perez dit jaar alsnog tweede worden in het kampioenschap, zal er heel snel een verbetering qua prestaties moeten komen...
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Best of the rest
Het gevecht om de titel 'Best of the Rest' ging in 2023 vooral tussen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. De twee voormalig teamgenoten waren lange tijd aan elkaar gewaagd en dat is terug te zien in de stand van een jaar geleden. Toen stond Alonso op 170 punten en Hamilton op 164. Nu, een jaar later is er veel veranderd.
Want de strijd om de derde plek in het kampioenschap is er een die Alonso momenteel absoluut niet kan voeren. De Spanjaard heeft dit jaar pas 49 punten verzameld en Aston Martin heeft enorme moeite om dit seizoen in elke race punten te pakken. Ook voor Lewis Hamilton leek er een verschrikkelijk jaar aan te komen, maar zijn prestaties tijdens de laatste paar Grands Prix hebben er voor gezorgd dat hij helemaal terug is in het gevecht dat momenteel nog aangevoerd wordt door Charles Leclerc. Maar ook Oscar Piastri, Carlos Sainz en zelfs Sergio Perez en George Russell zijn allerminst kansloos voor de laatste podiumplek in het kampioenschap.
Ook hier is de opmars van de McLaren-coureur het meest opmerkelijk te noemen. Vorig jaar had Piastri na 14 races pas 36 punten verzameld. Dat zijn er dit jaar al 167. De Australiër lijkt steeds beter in vorm te geraken en kan misschien nog een grote rol gaan spelen in de strijd tussen Verstappen en Norris...
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Punten duurder dan ooit
Door dan naar de achterhoede. Want voor kleinere teams zijn punten altijd duur geweest in de Formule 1, maar dit jaar is het erger dan andere jaren. De top vier is zoveel sneller dan de rest, dat er nog maar twee kansen overblijven voor de rest van het veld. 12 coureurs vechten om een totaal van 3 punten, tenzij er iemand uit de top 8 uitvalt. Voorlopig lijken Fernando Alonso en Lance Stroll de beste kanshebbers voor 'de kruimels'.
Het is wel een tegenvallend iets voor Aston Martin. Waar het team vorig jaar nog meedeed om podiums, moet het nu al het hele seizoen de kruimels opruimen die de topteams laten liggen. Het resulteert erin dat beide coureurs, maar net de top 10 van het kampioenschap bereiken. Vooral bij Lance Stroll hijgt de concurrentie in de nek. Want de twee grote verrassingen van het jaar: Nico Hulkenberg en Yuki Tsunoda staan maar 2 puntjes achter de Canadees.
Vooral de stap die Hulkenberg heeft gezet is bewonderingswaardig. Voor het seizoen begon was men bij Haas niet erg positief en werd er zelfs gesproken over de slechtste auto op de grid. Na 14 races is het tegendeel waar en staat Haas met één coureur bijna in de top 10. Een ontzettend knappe prestatie van Hulkenberg en zijn team. Hoe anders is dat bij Alpine.
Het Franse team had vorig jaar Pierre Gasly met 37 punten in de top 10 en Esteban Ocon vonden we terug op P11 met 36 punten. Nu kunnen ze in Enstone alleen maar dromen van een top 10 klassering. Want Gasly scoorde tot op heden slechts 6 punten en zijn teamgenoot, Esteban Ocon, maar 5. Het gat van 1 punt tussen de twee Franse coureurs is dus wel hetzelfde gebleven, maar strijden met McLaren en Aston Martin? Nee dat zit er voor Alpine niet in.
Bekijk hieronder de coureurs op P11 tot en met P20.
Ook interessant:
Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen
In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!