Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Sainz bevestigt flirts met Red Bull en Mercedes: "Natuurlijk had ik een kans"

Carlos Sainz zal eind dit seizoen vertrekken bij Ferrari en heeft zijn toekomstplannen ook al op een rij, maar de Spanjaard verklapt wel dat de deur altijd op een kier zal staan voor zijn oude werkgever.

Sainz FP2 Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De rijdersmarkt stond de afgelopen maanden in het teken van één prangende vraag: waar zal Carlos Sainz zijn Formule 1-carrière vervolgen? Als een van de topcoureurs van dit seizoen moet de Spanjaard aan het einde van het jaar noodgedwongen vertrekken bij Ferrari, waardoor hij dus op zoek moest naar een nieuwe uitdaging. Alpine, Audi en Williams hoopten allemaal op de handtekening van Sainz, maar uiteindelijk kon hij maar voor één team kiezen.

Niet al te lang geleden werd dan eindelijk aangekondigd dat de kogel door de kerk was: Sainz zal vanaf 2025 voor Williams rijden, om de Britse renstal samen met Alexander Albon weer naar de top te begeleiden. Op het eerste oog dus een prachtige uitdaging voor de Spanjaard, die de plannen van teambaas James Vowles wel zag zitten. 

In gesprek met DAZN legt hij uit hoe deze keuze tot stand is gekomen. "Ik heb eerst natuurlijk alle mogelijke opties bekeken. Op een gegeven moment richtte ik me natuurlijk wel tot Red Bull en Mercedes, want natuurlijk had ik daar nog een kans. Dus ik heb er wat tijd overheen laten gaan en afgewacht hoe die situaties zich zouden ontvouwen, maar uiteindelijk hield ik andere opties over. Daarvan was Williams de optie die mij overtuigde."

"Ik zie daar vooral een team dat de afgelopen twee jaar ontzettend vooruit is gegaan en met een duidelijk project bezig is. Ze investeren veel in het verbeteren van het team en zijn echt bezig om terug aan de top te komen, dus ik was meteen gemotiveerd om me bij zo'n project aan te sluiten. Uiteindelijk vertrouwde ik mijn instinct ook. Williams heeft, met teambaas James Vowles aan het roer, een heel interessant project opgezet en het was mijn beste optie om me daarbij aan te sluiten."

Maar met nog negen races te gaan in 2024 is zijn voornaamste prioriteit toch het afmaken van een wisselvallig seizoen bij Ferrari. Dat blijkt een grote prioriteit te zijn van Sainz, die vooral terugblikt op een tegenvallende eerste seizoenshelft. "Het was een hele lastige eerste helft van het seizoen voor mij. Ik moest het racen voor Ferrari combineren met het besef dat ik hier niet kan blijven na dit seizoen, met de komst van Hamilton en mijn blindedarmontsteking."

"Daar kwam dan ook nog bij dat ik in juni en juli toch wel begon te merken dat de tijd echt begon te dringen en dat ik op korte termijn een beslissing zou moeten nemen over mijn toekomst, dus dat hielp ook niet mee." 

Toch weet Sainz ook dat hij Ferrari aan het einde van de rit vaarwel zal moeten zeggen. Zijn laatste races bij de Italiaanse renstal zullen dan ook in het teken staan van dat vertrek. "Na vier jaar bij Ferrari zal ik met drie overwinningen op zak vertrekken. Een prachtige eerste zege op Silverstone en ook twee mooie overwinningen in Singapore en Melbourne."

"Daarom denk ik dat het belangrijk is om van de tweede seizoenshelft te genieten zonder aan andere kopzorgen te hoeven denken, want je weet nooit wat er nog kan gebeuren in de toekomst. Ik zal genieten van het feit dat ik mezelf nog negen races lang Ferrari-coureur mag noemen." 

Sainz kan echter niet ontkennen dat hij rekent op een bittere nasmaak na zijn vertrek bij Ferrari. "Het is misschien nog wel het vervelendst om te moeten concluderen dat er niets echt fout is gegaan in mijn tijd bij Ferrari. Er is gewoon een zevenvoudig wereldkampioen die besloten heeft zijn carrière af te willen sluiten bij Ferrari en in dat opzicht ben ik eerder een soort opoffering." 

"Maar ik vertrek met goede resultaten bij dit team en houd er een goede relatie met Vasseur en Leclerc aan over. Ik denk dat we samen een goed team vormden, met alle overwinningen en podiumplekken samen, maar ook door de goede relatie met de engineers en de Tifosi. Ik zal de deur nooit echt volledig sluiten als het om Ferrari gaat, want ik ga er wel vanuit dat ik nog vijf tot tien jaar door zal gaan als autocoureur." 

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel