Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Eénstopper de norm voor Grand Prix van België

Max Verstappen hoopt op een gekke race op Spa-Francorchamps. Strategie-technisch valt er waarschijnlijk weinig te winnen voor de Nederlander, aangezien de éénstopper voor iedereen de veilige en meest logische optie lijkt.

Waar in recente races Red Bull nog wel eens durfde te gokken op een afwijkende strategie door bijvoorbeeld Q2 op een hardere compound af te werken, start iedereen in de top vanmiddag op de supersofts. Meer dan een over- of undercut lijken de teams strategie-technisch op voorhand niet uit te kunnen tekenen, omdat een tweestopper volgens Pirelli op papier minstens vijftien seconde langzamer is.

Voor het merendeel van de coureurs is een stop voor een wissel van de supersofts naar de softs de meest waarschijnlijke optie. Het window daarvoor ligt volgens Pirelli rond de zestiende ronde. De hardste compound beschikbaar voor dit weekend, de mediums, gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet zien, tenzij iemand na een noodgedwongen vroege stop daar de race op uit wil proberen te rijden. Ter illustratie: Verstappen en Ricciardo hebben van de mediums bijvoorbeeld geen nieuw setje meer tot hun beschikking. Door de regenval van gisteren tijdens Q3 beschikken ook de topteams nog allemaal over een nieuw setje supersofts. In geval van calamiteiten kan het zachtste rubber aan het eind van de race misschien een snelle sprint naar de streep faciliteren. In de Belgische Ardennen moet de vraag of de regenbanden van pas gaan komen altijd gesteld worden. Een regenbuitje helpt elke van tevoren uitgedachte strategie om zeep, maar de verwachting is dat de race volledig droog afgewerkt zal gaan worden.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi