Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

FIA-uitreiking is veel meer dan alleen een awardshow

Aan het einde van het jaar vinden altijd de FIA Prize Giving Awards plaats. Ditmaal was het de beurt aan Baku om het evenement te organiseren, terwijl volgend jaar Rwanda de touwtjes in handen mag nemen wat betreft de hosting van de uitreiking. In Baku was RacingNews365 aanwezig, en ondervonden we dat de FIA het evenement gebruikt voor meer dan alleen het uitreiken van prijzen.

Verstappen Horner FIA Ceremony
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Alle (wereld)kampioenen werden op de vrijdag in Baku in het zonnetje gezet, zoals de FIA dit ieder jaar doet. Natuurlijk ging de meeste aandacht uit naar Max Verstappen die zijn derde wereldtiteltrofee op mocht halen in Baku. In een zwaar beveiligde kist nam de Red Bull-coureur de welbekende prijs na afloop van de awardshow met trots mee terug naar huis. Dit deed de Nederlander na een avond die volledig in het teken stond van het prijzen van de verschillende FIA-kampioenen als Nasser Al-Attiyah, Theo Pourchaire en Gabriel Bortoleto.

Toch zijn de FIA Prize Giving Awards veel groter dan alleen een awardshow. De show vond plaats op de vrijdag, maar de gehele week kwam een groot deel van de autosportwereld bij elkaar om te spreken over de toekomst. Er is als altijd veel gaande in de sport en zeker het thema duurzaamheid is op het moment een groot topic. Een onderwerp dat ook in de Formule 1 een steeds groter bespreekpunt zal worden in de komende jaren. Men heeft namelijk het doel om in 2030 carbon-neutraal te zijn. Dat betekent dat men het gehele reizende F1-circus zal aanpakken, om ervoor te zorgen dat uitstoot zo laag mogelijk zal zijn of idealiter nul zal worden.

De F1-bolide's zorgen maar voor een klein percentage van de totale uitstoot, maar toch is het duidelijk dat ook de bolides de komende jaren flink op de schop gaan. In 2030 zou bijvoorbeeld zomaar waterstofbrandstof geïntroduceerd kunnen worden voor de F1-bolides. Daarnaast is al langere tijd bekend dat ook de kalender stapje voor stapje zal veranderen naar een 'logischere' kalender, waarbij er minder gereisd hoeft te worden. Het lijkt een makkelijke klus te zijn om de kalender beter in te vullen, maar met de contracten en verschillende periodes van het jaar in verschillende werelddelen, is het nog niet zo eenvoudig om een kalender 'logisch' in elkaar te zetten.

Dat zijn enkele thema's die besproken worden, maar natuurlijk zijn er ook relatief grotere thema's die worden aangepakt door de FIA en de verschillende autosportfederaties. Zo is de autosport de afgelopen jaren behoorlijk prijzig geworden, waardoor het nog meer de stempel van een 'elitesport' heeft gekregen. Iets waar de FIA onder leiding van president Mohammad Bin Sulayem iets aan wil doen. Een eerste stap is daarbij een verandering door te brengen aan de karting-tak van de FIA, die men meer toegankelijk wil maken. Niet alleen door ervoor te zorgen dat er verschillende cups worden gecreëerd voor jonge talenten, maar juist ook door het goedkoper te maken voor mensen van alle leeftijden.

Kartcompetitie voor iedereen

Dit doet men door potentieel samen te werken met alle kartbanen ter wereld en deze te ondersteunen in het organiseren van een landelijke/regionale cup. Daarbij wil de FIA ondersteuning bieden aan de kartbanen om de banen van een zeker niveau te kunnen verzekeren en ervoor te zorgen dat men de karts op een gelijk niveau houdt. Door die twee zaken in orde te hebben, kan er een eerlijke competitie worden gecreëerd en kun je als consument in competitieverband racen zonder grote investeringen te maken. Dat is op dit moment nauwelijks mogelijk. Wanneer je wil deelnemen aan een kartcompetitie van een zeker niveau, ben je al gauw meer dan 100.000 euro per jaar kwijt. De FIA probeert daarom als het ware een extra laag creëren in de autosport/karting, die voor iedereen toegankelijk is.

Met deze opzet, die al in verschillende landen succesvol is opgezet, hoopt men het elitekarakter van de sport iets weg te nemen. Echter, zal het waarschijnlijk niet meer lukken om de waanzinnige bedragen die worden gevraagd in de opstapklassen richting de Formule 1, ver omlaag te krijgen. Toch is het duidelijk dat de FIA en haar nationale autosportorganisaties hebben begrepen dat er enkele veranderingen moeten worden doorgebracht. Niet alleen is dat waargenomen, maar men probeert er ook wat aan te doen. De komende jaren zullen we moeten afwachten of dergelijke competities in het karten daadwerkelijk meer mensen naar de racesport zullen brengen.

Het is daarom goed dat de federaties een of tweemaal per jaar bij elkaar komen, om de toekomst van de autosport te bespreken en ervaringen te delen. Logischerwijs gaat de meeste aandacht tijdens een dergelijke week uit naar de awardshow, maar achter de schermen gebeurd er dus veel meer.

Voor RacingNews365 als racekanaal functioneert de awardshow-dag als een ideaal moment om de laatste ontwikkelingen in de autosport te volgen en wat meer tijd te hebben met iemand als bijvoorbeeld Nikolas Tombazis die zijn licht liet schijnen over de F1-bolides van 2026. Zijn uitspraken zullen we uiteraard omzetten in interessant leesvoer voor jou, tijdens deze (korte) winterperiode. Daarmee zit het seizoen er echter nog altijd niet op voor ons. Aankomende week vertrekken we naar Maranello, om zo volgende week ook nog het slotverhaal van Fred Vasseur met je te kunnen delen.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"